Sök

Paven: der er Guds barmhjertighed, men også hans vrede Paven: der er Guds barmhjertighed, men også hans vrede  (ANSA)

Paven: der er Guds barmhjertighed, men også hans vrede

I sin prædiken til messen torsdag morgen opfordrede pave Frans kristne til at ransage deres samvittighed for alle deres handlinger, fordi ingen kan vide, hvornår og hvordan livet vil ende.

Iben Thranholm - Vatikanstaten 

Tag en pause for at erkende vores fejl, og vær bevidst om at enden kan komme ethvert øjeblik, og lad os ikke fortsætte med at leve som vi lyster under indtryk af, at Guds medfølelse er uendelig. Dette var det råd pave Frans gav til hans morgenmesse den 28. februar i Casa Santa Marta i Vatikanet.

I det han reflekterede over "rådet" i den første læsning fra Sirachs Bog opfordrede paven til ændre sit hjertet og til omvendelse til Herren.

Styr dine lidenskaber

Paven påpegede, at visdom er en daglig ting, der kommer fra en refleksion over livet og fra at stoppe med at tænke over, hvordan man lever. Paven sagde: "Følg ikke dine instinkter, din styrke, henfalden til hjertets lidenskaber." Alle har lidenskaber, men man skal være forsigtig og styre dem.

Passioner, sagde paven, er ikke dårlige ting, men de skal styres. De er som blod, der hjælper med at gøre mange gode ting, men hvis du ikke er i stand til at styre dem, vil de dominere dig, advarede paven.

Omvend dig straks

Den Hellige Fader gjorde opmærksom på livets relativitet. Vi er ikke evige, vi må ikke tænke på at gøre, hvad vi vil, i tillid til Guds uendelige barmhjertighed.

Så vær ikke hovedsløs og hensynsløs og tro på, at du vil slippe afsted med det. Du slipper måske afsted med det i første omgang, men du ved ikke, hvad det næste bliver.

Sig ikke: "Guds medfølelse er stor, han vil tilgive mine mange synder", og derfor fortsætter jeg med at gøre det, som passer mig. Med hensyn til dette er råder fra faderen eller bedstefaren: "Vent ikke med at omvende dig til Herren, udsæt det hele tiden til i morgen, fordi Herrens vrede bryder pludselig frem", advarede paven.

5 minutter om dagen

Lad os tage lidt tid hver dag for at ransage vores samvittighed, for at omvende os til Herren, opfordrede paven. Prøv ikke at lade det ske igen, og hvis du klarer dig at styre dig selv og ikke lader dig kontrollere af din lidenskab, sker det måske sjældnere. Men ingen kan være sikker på, hvordan og hvornår vores liv vil ende. Fem minutter ved afslutningen af ​​hver dag, sagde paven, vil hjælpe os med at tænke på hjertets forandring og omvendelse til Herren uden udsættelse.

01 mars 2019, 10:22