Sök

Pave Frans: Ægteskabet er et billede på Gud Pave Frans: Ægteskabet er et billede på Gud 

Pave Frans: Ægteskabet er et billede på Gud

På trods af vanskelighederne i ægteskab og familieliv opfodrede pave Frans til at overveje skønheden i ægteskabet i hans prædiken ved morgenmessen i Casa Santa Marta. Her var der syv ægtepar tilstede, som fejrede deres 25. og 50. bryllupsdag.

Iben Thranholm - Vatikanstaten

"Ja, du kan" eller "nej, du kan ikke"

Dagens evangelietekst fra Markusevangeliet fortæller om farisæernes hensigter, da de stiller Jesus et spørgsmål for at teste ham. Pave Frans beskrev spørgsmål af denne karakter, om hvad du kan eller ikke kan gøre, som kasuistisk. Han forklarede: "Ikke det store" ja "eller" nej ", som vi er kender det. Dette er Gud. "I stedet reducerer farisæerne det kristne liv, måden at følge Gud på et spørgsmål om" ja, det kan du "eller" nej det kan du ikke ".

Lad os se skønheden i ægteskabet

Spørgsmålet fra farisæerne vedrørte ægteskab; de ønskede at vide, om det var lovligt for en mand at skille sig fra sin kone. Men, sagde pave Frans, Jesus går videre end det simle spørgsmål om loven, og går tilbage til "begyndelsen." Jesus taler om ægteskab som det er i sig selv, måske den største ting, som Gud skabte under de syv dages skabelse.
"Fra begyndelsen af skabte Gud dem som mand og kvinde. Derfor skal en mand forlade sin far og mor og være sammen med sin kone, og de to bliver et kød. “Jesu tale i evangeliet er meget stærkt, siger paven. Han taler om "et kød", som ikke kan skilles ad.
Jesus "lægger problemet med adskillelse til side og går til parrets skønhed," som burde være ét. Paven fortsatte:
Vi må ikke fokusere på, som disse lærere gør på [svaret] "ja, du kan" opløse et ægteskab, eller "nej, det kan du ikke." Til tider opstår modgang, når det ikke virker, og det er bedre at adskille for at undgå en verdenskrig. Men det er modgang Lad os se på det positive.

Man kan altid komme videre

Pave Frans fortalte om, hvordan han mødte et par, der fejrede 60 års ægteskab. Han fortalte, at han spurgte dem: "Er I glade?" De så på hinanden, og med tårer i deres øjne svarede de: "Vi er forelskede!"
Det er sandt, at der er vanskeligheder, der er problemer med børn eller med parret selv, skænderier og kampe ... men det vigtige er, at kødet forbliver ét, og du kan overvinde, du kan overvinde, du kan overvinde. Og dette er ikke kun et sakramente for dem, men også for kirken, et sakramente som dette, tiltrækker opmærksomhed: "Se, kærlighed er mulig!" Og kærlighed gør det muligt for dig at leve hele dit liv som "forelsket ": I glæde og i sorg, med problemerne med børn og egne problemer ... men altid fremad. I sygdom og i sundhed, men altid fremad. Det er smukt.

Parret: Guds billede og lighed

Manden og kvinden er skabt i Guds billede og lighed; og af samme grund bliver ægteskabet også et billede på Gud. Dette gør ægteskabet meget smukt, sagde paven. "Ægteskabet er en stille prædiken for alle andre, en daglig prædiken."
Det er trist, når ikke dette er nyheden: dagblade, tv-nyhederne viser ikke og overvejer ikke sådanne nyheder. Dette par, der har været sammen i så mange år ... det er ikke nyheder. Skandale, skilsmisse, brud - disse betragtes som nyheder. (Selv om det til tider er nødvendigt at adskille, som jeg sagde, for at undgå et større onde). Gudbilledlighed er ikke nyheder. Men dette er skønheden i ægteskabet. De [parret] er Guds billede og lighed. Og det er vores nyheder, de kristne nyheder.

Tålmodighed er den vigtigste dyd

Ægteskab og familieliv er ikke let, gentog paven. Han pegede på den første læsning, hvor Jakobsbrevet aler om tålmodighed. Tålmodighed, sagde han, er "måske den vigtigste dyd for parret - både for manden og for kvinden." Han sluttede sin prædiken med en bøn om, at Herren “må give kirken og samfundet en dybere og mere smuk forståelse af ægteskab, så vi alle kan være i stand til at værdsætte og reflektere over at Guds billede og lighed er til stede i ægteskabet. "

01 juni 2018, 12:39