Hledejte

Vatican News
Kardinál Pell na audienci u Svatého otce, 12. října 2020 Kardinál Pell na audienci u Svatého otce, 12. října 2020  (ANSA)

Média před soudem za porušení embarga v procesu s kardinálem Pellem

Ve státě Victoria hrozí 18ti novinářům a 12ti sdělovacím prostředkům trest odnětí svobody a vysoké pokuty, budou-li uznáni vinnými. V červnu roku 2018 totiž Nejvyšší soud státu Victoria (County Court of Victoria) zakázal všem médiím referovat o tehdy začínajícím procesu proti kardinálu George Pellovi. Toto informační embargo mělo zabránit ovliňování členů poroty a soudců, kteří potom v prosinci téhož roku australského kardinála odsoudili k 6 letům odnětí svobody za údajné zneužívání nezletilých. Letos v dubnu (7.4.) po více než ročním věznění byl jednomyslným rozhodnutím Vrchního australského soudu kardinál Pell zproštěn viny a propuštěn.

Zmíněné informační embargo platilo ve všech australských státech a týkalo se i všech webových portálů přístupných z australského území. Mnozí novináři jej však porušili. Různá mezinárodní média (včetně CNA) přinesla zprávu o procesu, ale znemožnila k ní přístup z australského území. Americké médium The Daily Beast referovalo 11. prosince 2018 o verdiktu z první instance. Australský deník The Herald Sun publikoval na své hlavní stránce o den později článek nazvaný „Cenzurováno“, kde stálo: „Čtete velmi důležitou zprávu, která je zásadní pro obyvatele státu Victoria. The Herald Sun nesměl podrobnosti této významné zprávy publikovat, ale věřte nám, že stojí za přečtení.“ Před soudem nyní stojí např. rozhlasová stanice Sydney Chris Smith, která vybízela posluchače: „Jděte na Google a zadejte do hledání slova »vrchní australský soud« a »viník úděsného zločinu« a zjistíte, o koho jde.“ Dále je obviněn Alex Lavelle, bývalý redaktor deníku The Age, a to za článek, kde jinotajně mluvil o „vysoce postavené osobě“, která byla „odsouzena za těžký zločin“. Lavelle krátce nato v jednom mailu, který nyní slouží jako důkazní materiál, píše, že „svůj článek nepovažuje za porušení informačního embarga, ale spíše za vysvětlení toho, proč deník nesměl zveřejnit zprávu.“

Pokud tedy soud rozhodne o vině dotyčných, mohli by být potrestáni odnětím svobody v délce až 5 let a pokutami do výše 100 tisíc dolarů pro fyzické osoby a 500 tisíc dolarů pro mediální firmy. Soudní proces, který začal tento týden, probíhá digitálně a bez poroty kvůli koronavirovým restrikcím, a měl by trvat dva až tři týdny.

 

(mig)

13. listopadu 2020, 16:44