Alderdom: 14. Fra takknemlighet til gledesfylt tjeneste (jf. Mark 1,29–31)

Eldre mennesker som lever i takknemlighet til Gud er til glede og inspirasjon for sin omverden.

Vuokko-Helena Caseiro – Vatikanstaten

Ved begynnelsen av generalaudiensen onsdag 15. juni ble det lest om helbredelsen av Peters svigermor:

Da de forlot synagogen, gikk de rett hjem til Simon og Andreas; Jakob og Johannes fulgte med. Her lå Simons svigermor til sengs med feber, og de fortalte det straks til Jesus. Han gikk bort til henne, grep henne i hånden og reiste henne opp. Feberen slapp henne, og hun stelte for dem. (Mark 1,29–31 fra Bibel 2011)

Svakhet og sykdom

Med alderen kommer svakheter og sykdommer. Kanskje man tenker: Kanskje jeg aldri mer blir frisk igjen? Kommer jeg til å dø denne gangen? Mange eldre lider dessverre mer under det de har tapt enn de gleder seg over det nye som dukker opp underveis.

Vi må lære å leve med kroppen slik den faktisk er. Vi kan ikke lenger gjøre alt og må velge hva vi vil be den om, hva som egentlig er viktigst. Vi må lære å være tålmodige og «rense vårt begjær».

Hele fellesskapet har ansvar for eldreomsorgen

Jesus går ikke alene til Simon Peters svigermor, men sammen med andre (Mark 1,29–31, Matt 8,14–15, Luk 4,38–39). Vi bør oppsøke eldre mennesker ofte og og gjerne sammen med andre. Vi bør be for dem – «fortelle det til Jesus» (jf. Mark 1,30). Livet er alltid dyrebart. «Et samfunn sier virkelig ja til livet når det anerkjenner at livet er dyrebart også i alderdommen, ved funksjonshemning, ved alvorlig sykdom og også når det er i ferd med å slukne» (budskap til Det pavelige akademi for livet, 19. februar 2014).

Jesus grep kvinnen i hånden og reiste henne opp. Hun ble frisk, for øvrig på samme måte som Jairus’ datter. «Med sitt ømme tegn på kjærlighet gir Jesus disiplene en første leksjon: Frelsen forkynnes, eller bedre meddeles, ved å gi den syke personen oppmerksomhet. Og kvinnens tro lyser opp i takknemlighet over Guds ømhet, over at han kom og bøyde seg over henne.»

Motarbeid bruk-og-kast-kulturen

Vi kan motarbeide bruk-og-kast-kulturen: «De gamle har mye å gi oss: Der finnes livets visdom. De har mye å lære oss: Derfor må vi lære også barn å ta seg av sine besteforeldre og å gå til dem. Dialogen mellom unge og besteforeldre, mellom barn og besteforeldre er av grunnleggende betydning for samfunnet, for Kirken, ja, for livets helse. Der det ikke finnes noen dialog mellom unge og gamle er det noe som mangler, og det vokser opp en generasjon uten fortid, altså uten røtter.»

Svigermoren tjener fellesskapet

Peters svigermor «sto opp og stelte for dem» (jf. Luk 4,39). Også eldre mennesker kan og bør tjene fellesskapet. De bør overvinne fristelsen til å trekke seg tilbake. Herren avskriver dem ikke, tvert imot gir han dem nye krefter til å tjene.

Takknemlighetens tjeneste

Det er ingenting spesielt evangelistene legger vekt på i denne fortellingen. De forteller ganske enkelt om hvordan disiplene gikk i skole hos Jesus og lærte å følge ham.

«Eldre mennesker som bevarer sin beredvillighet til helbredelse, til trøst, til forbønn for sine søsken – om nå disse er disipler, romerske offiserer, personer plaget av urene ånder, utstøtte, … – er kanskje det høyeste vitnesbyrd om renheten i denne takknemlighet som følger med tro. Om de eldre ikke holdes utenfor det som foregår i fellesskapets liv, men i stedet settes i sentrum for fellesskapets oppmerksomhet, vil de bli oppmuntret til takknemlighet overfor Gud – som ikke glemmer noen –, og dette er en dyrebar tjeneste.» De eldres takknemlighet hjelper hele fellesskapet å glede seg over sitt liv sammen.

Ikke bare for kvinner

Ofte har kvinner lettere for å gi uttrykk for sin takknemlighet, ved forbønn og evangelisk tjeneste. Da kan menn gjerne lære av dem. Jesus ønsker at alle hans disipler skal leve i takknemlighet og ømhet.

***

Hele katekesen på engelsk og andre språk

Sammendrag på norsk av de foregående katekesene i denne serien:
1. Tidens nåde og generasjonsbånd
2. Langlivethet: symbol og mulighet
3. Alderdom, en ressurs for lettsindig ungdom
4. Å gi arven videre: erindring og vitnesbyrd
5. Trofast venting på Gud til gagn for kommende generasjoner
6. «Hedre din far og din mor»: kjærlighet til levd liv
7. Noomi, samhold mellom generasjoner åpner døren til fremtiden
8. En tro som henger sammen
9. Judit: En beundringsverdig ungdom, en sjenerøs alderdom
10. Job. En trosprøve, en velsignet ventetid
11. Forkynneren. Usikkerhetens og meningsløshetens natt
12. «Forlat meg ikke når kreftene tar slutt» (Sal 71,9)
13. «Hvordan kan en som er gammel, bli født?» (Joh 3,4)

25 juni 2022, 16:37