Benedictus XVI:s andliga testamente "Förbli fasta i tron!"

Joseph Ratzingers ord, skrivna den 29 augusti 2006 och publicerade idag

När jag i denna sena timme av mitt liv ser tillbaka på de decennier jag har vandrat, ser jag först och främst alla de anledningar jag har att vara tacksam. Jag tackar först och främst Gud själv, givaren av varje god gåva, som har gett mig livet och väglett mig genom olika stunder av förvirring; som alltid lyfte mig varje gång jag började halka och alltid ger mig hans ansiktes ljus igen. I efterhand ser och förstår jag att även de mörka och svåra delarna av denna väg var till för min frälsning och att det var just i dem som han vägledde mig väl.

Jag tackar mina föräldrar som gav mig livet i en svår tid och som till priset av stora uppoffringar med sin kärlek gav mig ett magnifikt hem som likt ett klart ljus lyser upp alla mina dagar fram till idag. Min fars klarsynta tro lärde oss barn att tro, och som vägvisare har den alltid stått fast mitt i alla mina vetenskapliga studier; min mors djupa hängivenhet och stora godhet är ett arv som jag aldrig kan tacka nog för. Min syster har hjälpt mig i årtionden osjälviskt och med kärleksfull omsorg; min bror, med klarhet i sina bedömningar, i sin kraftfulla beslutsamhet och lugn i hjärtat, har alltid banat vägen för mig; utan hans ständiga vägvisning och vägledning skulle jag inte ha kunnat hitta den rätta vägen.

Ur hjärtat tackar jag Gud för de många vänner, män och kvinnor, som han alltid har ställt bredvid mig; för medarbetare i alla skeden av min resa; för de lärare och elever som han har gett mig. Jag anförtror dem alla tacksamt till hans godhet. Och jag vill tacka Herren för mitt vackra hemland vid foten av de bayerska alperna, där jag alltid har sett Skaparens prakt lysa igenom. Jag tackar folket i mitt hemland för i dem har jag alltid kunnat uppleva trons skönhet. Jag ber att vårt land ska förbli ett land av tro och goda, kära landsmän: låt er inte distraheras bort från tron. Och slutligen tackar jag Gud för all skönhet som jag har kunnat uppleva i alla skeden av min resa, särskilt i Rom och i Italien som har blivit mitt andra hemland.

Till alla dem jag på något sätt har gjort illa ber jag uppriktigt om förlåtelse.

Vad jag tidigare sagt till mina landsmän, säger jag nu till alla dem i kyrkan som har anförtrotts min tjänst: förbli fasta i tron! Var inte förvirrade! Det verkar ofta som om vetenskapen - naturvetenskapen å ena sidan och historisk forskning (i synnerhet exegesens av den heliga skriften) å andra sidan - kan erbjuda obestridliga resultat i motsats till den katolska tron. Jag har levt i naturvetenskapernas förvandlingar sedan lång tid och jag har kunnat se hur skenbara vissheter mot tron har bleknat, och visat sig inte vara vetenskap, utan filosofiska tolkningar endast till synes grundade i vetenskap. Precis som tron i dialogen med naturvetenskaperna ​​har lärt sig att bättre förstå gränsen för dess bekräftelser, och därav dess specificitet. Jag har följt teologins väg i sextio år, särskilt bibelvetenskaperna, och med följden av olika generationer har jag sett teser kollapsa som verkade orubbliga och som istället visat sig bara vara hypoteser. Den liberala generationen (Harnack, Jülicher, etc.), den existentialistiska generationen (Bultmann etc.), den marxistiska generationen. Jag har sett och fortsätter att se hur tron ​​har vuxit fram och återigen växer fram ur hypotesernas härva. Jesus Kristus är verkligen vägen, sanningen och livet – och kyrkan, med alla dess otillräckligheter, är verkligen hans kropp.

Till sist ber jag ödmjukt: be för mig, att Herren, trots alla mina synder och brister, välkomnar mig till hans eviga boningar. Jag ber för alla som anförtrotts mig, dag efter dag.

Benedictus PP XVI

02 januari 2023, 15:55