Psalmit Psalmit 

Paavi: Psalmit opettavat meitä rukoilemaan

Paavi Franciscuksen rukousta käsittelevän katekeesisarjan aiheena oli tällä viikolla Psalmien kirja.

Emil Anton – Vatikaani 

Tämän viikon yleisvastaanotto eli keskiviikkoaudienssi pidettiin Paavali VI -salissa, ja aiheena oli Psalmien kirja. Katekeesi oli osa laajempaa rukousta käsittelevää opetussarjaa.  

”Kun luemme Raamattua, kohtaamme erilaisia rukouksia. Mutta löydämme myös pelkistä rukouksista koostuvan kirjan”, paavi aloitti. ”Siinä on 150 psalmia rukoiltavaksi.”  

Arvokkaita Jumalan silmissä

Paavi siteerasi Katolisen kirkon katekismusta ja totesi, että psalmit sopivat jokaisen rukoiltaviksi kaikkina aikoina. ”Kun luemme psalmeja yhä uudestaan, opimme rukouksen kielen.” Psalmit ovat syntyneet eletystä elämästä, ja niiden kirjoittajilla on ollut samanlaisia iloja, suruja ja ongelmia kuin meilläkin: ”Rukoillaksemme niitä riittää, että olemme sellaisia kuin olemme. Sielua ei tarvitse ehostella rukousta varten.”  

Ihmiselämä on lyhyt kuin henkäys, mutta rukoilevat ihmiset tietävät heidän elämänsä olevan arvokas Jumalan silmissä. ”Tämä on tärkeää. Rukoilemme, koska tiedämme olevamme arvokkaita Jumalan silmissä,” Franciscus sanoi.  

Rukous: pelastuksen tie

Psalmeissa huudetaan usein Jumalan puoleen, koska elämässä on kipua ja kärsimystä, sairauksia, vihaa, sotia, vainoja ja kuolemaa. ”Kuolema esiintyy psalttarissa ihmisen järjettömimpänä vihollisena: mikä rikos ansaitsee näin julman rangaistuksen, elämän tuhoutumisen ja lopun? Psalmien rukous pyytää Jumalaa astumaan väliin siellä, missä ihmisten yritykset ovat turhia. Siksi rukous on itsessään pelastuksen tie ja pelastuksen alku.” 

Jokainen kärsii tässä maailmassa, on sitten uskova tai ei, paavi jatkoi opetustaan. “Ajattele tätä: kyyneleet eivät ole universaaleja, ne ovat ’minun’ kyyneleitäni. Jokaisella on omansa. ’Minun’ kyyneleen ja ‘minun’ kipuni saavat minut rukoilemaan. Ne ovat ’minun’ kyyneleitäni, eikä kukaan ole vuodattanut niitä ennen minua. Kyllä, hekin ovat itkeneet, monet. Mutta ’minun’ kyyneleeni ovat omiani, ’minun’ kipuni on omaani, ‘minun’ kärsimykseni on omaani.” 

Psalmeissa uskova löytää paavin mukaan vastauksen: ”Hän tietää, että vaikka kaikki ihmisovet olisivat suljettuina, Jumalan ovi on auki. Vaikka koko maailma olisi langettanut kadotustuomion, Jumalassa on pelastus.”  

18 oktober 2020, 15:08