10 nya helgon – ”Helighet är inte hjältemod utan att älska och tjäna andra”

En stor feststämning på den fullsatta Petersplatsen på söndagsmorgonen, då kyrkan fick 10 nya helgon då påven Franciskus firade mässan med helgonförklaring.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

Påven Franciskus firade mässan med helgonförklaring framför Peterskyrkan, inför 50000 troende från hela världen som hade kommit till Rom för att delta då Titus Brandsma, Lazzaro kallad Devasahayam, César de Bus, Luigi Maria Palazzolo, Giustino Maria Russolillo, Charles de Foucauld, Marie Rivier, Maria Francesca di Gesù Rubatto, Maria di Gesù Santocanale och Maria Domenica Mantovani helgonförklarades.

Den kristne lever enligt kärleksbudet

Bilderna av de nya helgonen hängde på basilikans fasad, när kyrkan firar idag de 10 män och kvinnor, som aldrig sökte ära i livet, utan föredrog att tjäna.

I sin predikan påminde påven om vad det innebär att vara kristen genom att placera Jesu ord i centrum för sin reflektion: "Som jag har älskat er, så ska även ni älska varandra". Det grundläggande kriteriet för att förstå huruvida vi är hans lärjungar, sa påven, är kärleksbudet som har två väsentliga element: Jesu kärlek till oss - "som jag har älskat er" - och den kärlek som han ber oss att leva - "älska varandra".

Gud älskade oss först

Påven noterade att Jesus ger sina lärjungar sitt bud på aftonen före lidandet i det övre rummet där stämningen säkert var "full av känslor och oro": Mästaren är på väg att lämna de sina och en av dem ska förråda honom.

”Vi kan föreställa oss den smärta Jesus bar i sin själ, mörkret i apostlarnas hjärtan och bitterheten när Judas lämnade rummet för att bege sig ut i svekets natt. Och just i svekets stund bekräftar Jesus sin kärlek till sina lärjungar. För i livets mörker och stormar är detta det väsentliga: Gud älskar oss.”

Söka helighet i vardagen

Allt utgår från kärleken till Gud, underströk påven. I det kristna livet är det centrala inte "vår skicklighet och våra förtjänster, utan Guds villkorslösa och generösa kärlek". Medan världen får oss att tro att vi bara är värdefulla om vi producerar, lär evangeliet oss "sanningen om livet: vi är älskade". Detta är vårt värde, betonade påven. Före alla våra svar finns "förundran i att vara älskad". Och han citerade Henri Nouwen, en samtida andlig vägledare som skriver: "innan någon människa såg oss, såg Gud på oss med sina kärleksfulla ögon." Denna sanning förvandlar idén som vi ofta har om helighet:

”Ibland insistera vi för mycket på vår ansträngning att göra goda gärningar, har vi skapat ett ideal för helighet som är alltför grundat på oss själva, på personligt hjältemod, på förmågan att avstå, på att uppoffra oss för att vinna. Det är en alltför pelagisk vision av livet, av helighet. Vi har gjort helighet till ett ogenomträngligt mål, vi skilde det från vardagen istället för att leta efter den och omfamna den i vardagen, i dammet på vägen, i det konkreta livets vedermödor och, som den heliga Teresa av Avila sa till sina systrar, "bland köksgrytorna".”

Älska varandra

Påven Franciskus reflekterade vidare över Jesu andra uppmaning – älska varandra!, och bekräftade att detta inte bara är en inbjudan att göra som Jesus, utan indikerar att det är möjligt eftersom han älskade oss och gav oss sin Ande, så att vi kan älska de bröder och systrar vi möter. Och han tillade:

”Eftersom vi är älskade har vi styrkan att älska. Jag kan älska för att jag är älskad. Den kärlek jag ger är förenad med Jesu kärlek till mig. Precis som han älskade mig, så kan jag älska. Det är så enkelt, det kristna livet, det är så enkelt! Vi gör det mer komplicerat; men så enkelt är det...”

Att älska är att tjäna

Men vad handlar kärlek om? Påven Franciskus påpekar att Jesus innan han uttalade sitt bud tvättade apostlarnas fötter och dog sedan på korset. Och han fortsätter med att förklara att, att älska betyder att tjäna "det vill säga att inte sätta sina egna intressen först", och "att dela med sig av de gåvor som Gud har gett oss. "Att leva i en anda av att tjäna är att varje dag fråga sig ”vad gör jag för andra?” - att ge liv är att ge sig själv. Sedan underströk påven vikten av att vara konkret:

”Rör vid och se, rör vid och se Kristi kött som lider i våra bröder och systrar. Det här är väldigt viktigt. Det ger liv.”

Helighet: att leva sin kallelse till fullo

Påven citerade vidare den apostoliska uppmaningen Gaudete et exsultate som beskriver vad helighet är:

”Helighet består inte av några få heroiska gester, utan av mycket vardaglig kärlek. "Är du gudsvigd? - det finns många, här idag -. Är du gudsvigd? Var helig genom att med glädje leva din gåva av dig själv. Är du gift? Var helig genom att älska och utge dig för din maka eller make, så som Kristus har gjort för kyrkan. Är du arbetare? Var helig genom att utföra din uppgift i de andras tjänst samvetsgrant och kompetent, och genom att kämpa för rättvisan, så att andra inte förblir arbetslösa, och att de alltid har rätt lön. Är du förälder eller mor eller farförälder? Var helig genom att tålmodigt visa barnen hur man följer Kristus. Har du makt över andra? Det är många här som har auktoritet! Och jag frågar er: har du auktoritet? Var helig genom att kämpa för det allmänna bästa och gör avkall på personliga fördelar". Det här är helighetens väg, så enkelt! Men se alltid Jesus i andra.”

Dagens helgon

Påven Franciskus avslutade sin predikan med att återvända till de män och kvinnor som på söndagen är upphöjdes till altarens ära med titeln helgon för att bekräfta att de levde i helighet på detta sätt: "entusiastiskt omfamnade de sin kallelse - som präst, gudsvigd kvinna, lekmän - evangeliet".

Och han uppmanade: "Låt oss försöka: vägen till helighet är inte stängd, den är universell, den är en uppmaning till oss alla", var och en av oss är kallad till helighet, "en unik och icke upprepbar helighet". ”Det finns en ursprunglig Guds plan för var och en av oss. Lev den med glädje!”

15 maj 2022, 14:45