Påven under Angelus Påven under Angelus 

Påven under Angelus: ”Se upp för att ersätta Gud med avgudar”

Påven Franciskus kommenterade under söndagens Angelus veropen efter saligprisningarna ur Lukasevangeliet. Att tro är att helt lita på Fadern, och bryta ner världsliga avgudar, sa påven. Glädje är att vara med Gud nära de fattiga, och inte välja att följa illusionernas proffs.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

Vid tolvslaget på söndagen bad påven Angelus med en skara troende som hade samlats på Petersplatsen för att ta del av påvens reflektion över söndagens evangelium. Saligprisningarna i Lukasevangeliet har även fyra verop med vilka de rika, de mätta de som skrattar och är berömda varnas.

”Ve er!” för att varna

Dessa är starka och skarpa ord, förklarar påven, med vilka Jesus lär oss att urskilja situationer med trons ögon. Gud är nära dem som lider och ingriper för att befria dem från deras slaveri. Jesu ord ”Ve er”, riktas till de som har det bra för att väcka dem ur egoismens farliga bedrägeri, och öppna dem för kärlekens logik, innan det är för sent. Påven uppmanade till att reflektera över den djupa innebörden i att ha tro, vilket består i att helt lita på Herren.

Det handlar om att bryta ner världsliga avgudar för att öppna hjärtat för den levande och sanna Guden; Han ensam kan ge vår existens dess fullhet, som vi längtar efter men har så svårt att uppnå, sa påven.

Se upp för att ersätta Gud

Det finns så många i vår tid, som presenterar sig som lyckodistributörer. De lovar snabb framgång, stora vinst, magiska lösningar på alla problem och så vidare. Det är lätt att glida med utan att förstå att man begår en synd emot det första budet, avgudadyrkan, att ersätta Gud med en idol. Avgudadyrkan och idoler verkar tillhöra svunna tider, men i verkligheten finns de även idag!

Vi är redan saliga om vi ger Gud första plats

Jesus öppnar våra ögon för sanningen. Vi blir glada och saliga redan under jordelivet, i den utsträckning vi ger Gud sin rätta plats, och väljer hans rike, som inte är flyktigt utan varar för evigt liv.

Vi är glada om vi erkänner för Gud att vi behöver honom, och när vi som han och med honom är nära de fattiga och de hungriga. Vi blir glada varje gång som vi inte avgudar världsliga saker som vi säljer vår själ till, utan delar med oss med våra bröder och systrar.

Guds glädje gör oss inte besvikna

Avslutningsvis sa påven att Herren hjälper oss att öppna våra ögon för att läka vår kroniska närsynthet mot det världsliga som smittar oss. Med sina ord skakar Jesus om oss så att vi känner igen det som verkligen berikar oss, uppfyller oss, och ger oss glädje och värdighet. Kort sagt, det som verkligen ger livet mening och fullhet. Må Jungfru Maria hjälpa oss att vittna om glädjen som inte gör någon besviken, Guds glädje.

19 februari 2019, 10:41