Påven mötte unga intagna i Panama Påven mötte unga intagna i Panama 

Påven till unga intagna: Jesu blick hjälper oss att omvändas

Påven Franciskus inledde fredagen i Panama med en privat mässa och reste sedan fyra mil till ungdomsfängelset “Il Centro de Cumplimento de Menores Las Garzas de Pacora" för botgöringsliturgi. Påven talade med de intagna om hur Jesu kärlek kan hjälpa dem att börja ett nytt liv.

Katarina Agorelius – Vatikanstaten

Ceremonin inleddes med sång och en ung intagen lämnade därefter sitt vittnesbörd och sedan följde botgöringsliturgin.

Omvandling och omvändelse

I sin predikan kommenterade påven orden i evangeliets liknelse om det förlorade fåret, där fariseerna och de skriftlärda blir upprörda över Jesus beteende då han “umgås med syndare och äter med dem” (Luk 15:1-7). Påven sa: ”Medan de begränsade sig genom att bara klaga eller visa förakt och på det sättet blockera och utestänga all möjlighet till förändring, omvändelse och inkluderande, går Jesus närmare och riskerar att sätta sitt rykte på spel och inbjuder oss att alltid se en horisont som kan förnya livet och historien. Två mycket olika motsatta synsätt - ett sterilt och ofruktsamt synsätt, detta att klaga och skvallra och ett annat som kallar till omvandling och omvändelse, detta som är Herrens synsätt”.

“Vänner, vi alla är mycket mer än vår ’etikett’. Jesus lär oss detta och Han ber oss att tro. Hans blick får oss att fråga och söka hjälp för att övervinna vår situation.”

“I folks liv verkar det lättare att sätta titlar och etiketter, som inte bara fryser och stigmatiserar det förgångna utan även personers nutid och framtid. Etiketter, som i slutändan inte skapar annat än uppdelning: de goda här, de onda här; de rättfärdiga här och syndarna där. Detta beteende förorenar allt, för att det ställer upp en osynlig mur som får en att tro att detta att utesluta, skilja och isolera, på ett magiskt sätt löser alla problem” - och de som får betala priset är de svagaste och mest hjälplösa.

Det kristna hoppet

“Vad ont det gör att se ett samhälle som lägger hela sin energi på klaga och förarga sig snarare än att engagera sig i att skapa möjligheter och omvandling!” Kärleken får oss att ”se helheten i livet och i alla situationer” och “kan erbjuda vägar och möjligheter för integration och omvandling, läkning och förlåtelse och frälsningsvägar. Genom att äta med tullindrivare och syndare bryter Jesus med logiken som skiljer, utesluter, isolerar och falskt skiljer på goda och onda”. Jesus övervinner på det sättet även ”det inre klagandet som uppstår i den som har gråtit över sin egen synd och som är medveten som sina fel men inte tror att den kan ändra sig - när man är personligt övertygad att den som är född ’tullindrivare’ ska dö ’tullindrivare’ – men detta är inte sant. Vänner, vi alla är mycket mer än vår ’etikett’. Jesus lär oss detta och Han ber oss att tro. Hans blick får oss att fråga och söka hjälp för att övervinna vår situation. Ibland verkar klagandet vinna, men tro och lyssna inte på det. Försök att lyssna på rösterna som driver oss att se framåt och inte dem som drar oss ner”.

”Den kristnas hopp och glädje för oss alla och även påven, föds i att ha upplevt” att Gud är en far som aldrig överger. ”Ett samhälle blir sjukt när det inte kan glädjas över sina barns omvandling; ett samhälle blir sjukt när det lever i klagandet som känslokallt trycker ned och fördömer. Ett samhälle är fruktbart där det kan skapa dynamik för att inkludera och integrera och ta ansvar för och kämpa för att skapa möjligheter och alternativ som ger sina barn nya möjligheter och när det engagerar sig i att skapa en framtid av gemenskap, utbildning och arbete”.

Påven avslutade sin predikan: Herren ”ser vare sig en etikett eller en dom, utan söner och döttrar” att frälsa.

 

25 januari 2019, 17:20