Påven firar mässan i sankta Martas kapell Påven firar mässan i sankta Martas kapell 

Påven varnar för frestelser – bakom dem ligger alltid den Onde

Denna lördag innan Palmsöndagen i sin predikan vid morgonmässan i Sankta Marta varnade påven Franciskus oss troende för att falla för frestelser, som börjar med små saker och som allt eftersom får oss att falla in i synd och smitta ner andra av den och som slutar i att vi rättfärdigar oss.

Katarina Agorelius – Vatikanstaten

Vid den direktströmmade morgonmässan i Sankta Marta i Vatikanen 4 april, lördagen i femte fasteveckan och dagen innan Palmsöndagen, kommenterade påven Franciskus dagens evangelium Johannesevangeliet (11:45-56) då rådet planerar att döda Jesus.

Jesus sattes på prov

Påven inledde sin predikan med att tala om hur de laglärda och även översteprästerna var roliga för att det hände konstiga saker i landet. Först genom Johannes döparen, som de lät vara för att han var en profet, men som talade om Jesus, som “började ge tecken och utföra mirakel men framför allt tala till folket” och som folket förstod och följde. ”Han följde inte alltid lagen och detta oroande mycket” förklarade påven. Jesus sågs av de laglärda som en revolutionär, om än en fredlig sådan och några av dem satte Jesus på prov, men att Han hade klara svar på allt - påven förklarade att detta tillslut ledde till att de laglärda och översteprästerna såg Honom som farlig.

Den Ondes frestele

”Detta tillvägagångssätt som de laglärda har, är exemplet på hur frestelsen verkar i oss, för att bakom detta låg förstås den Onde som ville förstöra Jesus och frestelsen i oss fungerar i allmänhet så här: det börjar med något litet, med en önskan, en idé växer, smittar andra och rättfärdigar slutligen sig själv.”

För att rättfärdiga sig själva ser de det nödvändigt att en dör för folket och alla kan lugnt gå hem till sitt, förklarade påven

Och ”detta är de tre steg som den Ondes frestelse tar i oss och här är de tre stegen som den Onde tar i de laglärda”, förklarar påven. För att rättfärdiga sig själva ser de det nödvändigt att en dör för folket och alla kan lugnt gå hem till sitt, förklarade påven. Påven gav rådet att vi måste vänja oss vid att se denna ”frestelseprocess” inom oss – ”denna process som förändrar hjärtat från gott till ont och som för oss in på en väg som går utför. Något som långsamt växer och växer och som sedan smittar andra och slutligen rättfärdigar sig. Frestelserna kommer knappast i ett slag, för att djävulen är listig och vet att ta denna väg, samma väg som han tog för att komma fram till fördömandet av Jesus.”

Jesus liv en förebild för oss

Påven talade så om att Jesus liv är en förebild för oss och att det som hände Jesus händer med oss och bad för att den Heliga Anden ska upplysa oss i denna inre medvetenhet.

Andlig kommunion

Påven avslutade mässan med att bjuda in till andlig kommunion i bönen:

Min Jesus, jag tror att du verkligen är närvarande i altarets heliga sakrament. Jag älskar Dig över allt och jag vill ha Dig i min själ. Kom åtminstone andligt i mitt hjärta, nu då jag inte kan ta emot Dig i sakramentet. Och som förut, omfamnar jag Dig och förenar mig helt och hållet i Dig. Tillåt aldrig att jag går ifrån Dig.

04 april 2020, 10:53
Läs allt >