Påven firar mässan i Sankta Marta-kapellet Påven firar mässan i Sankta Marta-kapellet  (Vatican Media)

Påven: Tjänst, inte titlar, är hur kyrkan mäter storhet

Påven Franciskus varnar för passioner, avundsjuka och skvaller i sin predikan vid morgonmässan i Sankta Marta-kapellet tisdagen 25 februari. Världslighet är Guds fiende, för att Herren kallar oss till ödmjukhet, sa påven.

Katarina Agorelius – Vatikanstaten

I sin predikan vid morgonmässan i gästhemmet Sankta Marta tisdagen 25 februari reflekterade påven Franciskus över dagens läsning ur Markusevangeliet 9:30–37 där Jesus säger till sina lärjungar: ”Om någon vill vara den främste måste han bli den ringaste av alla och allas tjänare”. Om vi kompromissar då vi försöker efterleva evangeliet, sa påven, slutar det med att vi insuper världsandan som driver oss att vilja dominera andra. Detta är Guds fiende, sa påven. Tvärtom kallar Jesus oss att ta tjänstens väg.

“Den som vill vara vän med världen blir fiende till Gud”

Jesus visste att lärjungarna på grund av sina ambitioner hade grälat om vem som var den störste av dem. Påven förklarade att denna attityd, att vilja bli upphöjd, följer världsandan. Han gick till dagens första läsning, Jakobsbrevet 4:1–10 och påpekade att Jakob säger ”Den som vill vara vän med världen blir fiende till Gud”. Påven fortsatte med att förklara att viljan att vara viktigare än andra och säga ”Jag, och inte de andra, förtjänar detta” betyder att man följer världsandan, men att detta är att inandas Guds fiende. Jesus säger i ett annat avsnitt orden ”Den som inte är med mig är mot mig” (Matt 12:30), påminde påven och betonade att det inte finns kompromisser i evangeliet: När någon som vill efterleva evangeliet kompromissar hamnar de till slut i en världslig anda, som alltid vill kompromissa för att klättra högre, dominera och bli större.

Avundsjuka: en mask som leder dig till att förstöra andra

Krig och gräl kommer just av världsliga begär och passioner, sa påven med hänvisning till helige Jakobs ord. Det förs krig i världen, det vet vi, sa påven, med hur är det med krig omkring oss själva om vem som är störst. Påven påminde om att makt och skvaller kommer av avundsjuka: Genom den Ondes avund kommer det onda in i världen. Avundsjuka är en mask som driver dig till att förstöra, tala illa om och inandas andra. Dem som för krig är infekterade av världslighet, betonande påven.

“Dem som för krig är infekterade av världslighet, betonande påven”

Storhet inom kyrkan kommer av tjänsten

I apostlarnas diskussion kom alla deras passioner fram, sa påven, och Jesus tillrättavisade dem och sa att de alla ska vara tjänare och bli de ringaste av alla. Påven påminde om att de största inom kyrkan är dem som gör sig till allas tjänare och inte dem som har titlar. För att hjälpa oss att förstå detta, sa påven, tog Jesus ett barn och ställde det framför dem och sa: ”Den som tar emot ett sådant barn i mitt namn, han tar emot mig”. Mot världsandan finns det bara en väg att gå, sa påven, och det är genom ödmjukhet och att tjäna andra och välja sista plats och inte klättra högre upp på stegen.

Påven Francsikus avslutade sina predikan: Vi måste lyssna på de mycket visa uppmuntrande orden som Jesus säger i evangeliet: ”Om någon vill vara den främste måste han bli den ringaste av alla och allas tjänare”.

 

26 februari 2020, 13:26
Läs allt >