Påven firar mässan i Sankta Martas kapell Påven firar mässan i Sankta Martas kapell   (Vatican Media)

Påven i Sankta Marta: Vår tid är inte bättre än vid syndafloden

Under morgonens mässa i sankta Martas kapell betonade påven Franciskus att Gud älskar oss med sitt hjärta och inte med idéer. Vi måste be Gud om nåden att gråta inför världens olyckor, sa han.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

Syndafloden och dagens krig. Påven Franciskus drar en kontinuitetslinje mellan berättelsen i Första Mosebok och de senaste nyheterna, för att se lidandet hos de många hungriga och föräldralösa barnen, de svagaste, de fattiga, de som betalar priset. Under sin mässa uppmanade påven till att ha ett hjärta som liknar Guds hjärta, som kan bli argt, av sorg, men framförallt att som är förmöget att känna sig som broder till bröderna, fader till barnen; ett mänskligt och gudomligt hjärta.

Gud har känslor

Påven noterade särskilt två aspekter i den första läsningen: Guds smärta inför människans ondska och ångern över att ha skapat dem så till den grad att han lovar att utplåna dem från jordens yta. Det är en Gud som har känslor – noterar påven – han är inte en abstrakt Herre, med idéer, utan han lider. Detta är Herrens mysterium.

Guds känslor, Gud Fadern som älskar oss - kärlek är en relation - men som kan bli arg. Vår Gud har känslor. Vår Gud älskar oss med sitt hjärta, han älskar oss inte med idéer. Och när han omfamnar oss, omfamnar han oss med sitt hjärta. När han förmanar oss, som en bra pappa, lider han mer än oss.

Vår tid är inte bättre än vid syndafallet

Det är ett förhållande från hjärta till hjärta, mellan barn och pappa. Det rör sig inte om sentimentalitet, utan sanning, underströk påven, och förklarade att vår tid inte skiljer sig från tiden för syndafloden. Det finns problemen, olyckor, fattiga, barn som lider hungriga, förföljda, torterade, människor som dör i kriget för att man kastar bomber som om det vore karameller.

Jag tror inte att vår tid är bättre än vid syndafallet, olyckorna är mer eller mindre desamma, offren är mer eller mindre desamma, sa påven. Tänk till exempel på de svagaste, barnen. Mängden hungriga barn, barn utan utbildning: de kan inte växa i fred. Utan föräldrar eftersom de har slaktats av krig ... Barnsoldater ... Tänk bara på de barnen.

Gråt som Jesus

Nåden att be om, underströk påven avslutningsvis, är att ha ett hjärta som Guds hjärta, ett hjärta som liknar Guds hjärta. Ett mänskligt hjärta, som Jesu hjärta, är ett gudomligt hjärta.

Det finns översvämningarnas katastrofer, det finns krig där de svaga, de fattiga, barnen, de som inte har några resurser, betalar priset. Herren är bedrövad i sitt hjärta. Närma er honom och tala till honom och berätta att ni är bedrövade. Låt oss trösta Herren och vara med honom i vår bön, i förbön för alla dessa katastrofer som är djävulens verk som vill förstöra Guds verk.

19 februari 2019, 18:36
Läs allt >