Pave Frans: ”Man glemmer aldrig mødet med Jesus”. Pave Frans: ”Man glemmer aldrig mødet med Jesus”.  (Vatican Media)

Pave Frans: ”Man glemmer aldrig mødet med Jesus”.

”Kom og se”. Ved søndagens angelusbøn mindede paven om Kristus, der kalder sine disciple. De hører skønheden i de ord, der svarer på deres største håb.

Lisbeth Rütz – Vatikanstaten

”Hvert af Guds kald er et kærlighedsfuldt initiativ fra Ham”, sagde paven ved angelusbønnen, der blev transmitteret fra biblioteket i det apostoliske palads. Paven mindede om Jesu møde med sine første disciple. ”Kom og se” var Messias svar på spørgsmålet fra de to, der spurgte, hvor han boede.

Det er ikke en adgangsbillet, men invitationen til et møde. De to følger Ham og bliver denne eftermiddag sammen med Ham. Det er ikke vanskeligt at forestille sig dem, som de sidder der og stiller Ham spørgsmål. Og især lytter til Ham, mens de føler, at deres hjerte flammer mere og mere, mens Mesteren taler.

Mødet med Jesus består altid

Pave Frans minder om det uudslettelige tegn, som mødet med Jesus efterlader:

”En af dem skrev omtrent 60 år efter i evangeliet: Det var ved firetiden om eftermiddagen….Ethvert autentisk møde med Jesus bliver tilbage  i den levende erindring. Man glemmer det aldrig. Der er så mange møder, man glemmer – men mødet med Jesus bliver der for altid”.

Guds tre kald

Pave Frans kalder til en dybere refleksion over erfaringen om, at ”ethvert kald fra Gud er et kærlighedsfuldt initiativ fra Ham”.

Det første kald, hvor han skaber os som personer, er et individuelt kald, for Gud gør ikke tingene på samlebånd. Så kalder Han os til tro og til at være en del af Hans familie, som Guds børn.  Gud kalder til en særlig livssituation – til at give os selv i ægteskabet, til at være præst eller til det gudviede liv.

 

Glæden ved at give sig selv

Paven fremhævede, at der er forskellige måder at give sig selv på. Han understregede, at der er en ”kærlighedens plan” for hver enkelt og at den største glæde for hver troende er at svare på dette kald og ”give sig selv hen til tjeneste for Gud og dine søskende”.

 

Guds kald er kærlighed

”Gud kan nå os på mange måder – også gennem personer, gennem glade og triste begivenheder”, fremhævede paven. ” Nogle gange kan vores holdning være præget af fornægtelse, fordi kaldelsen ser ud til at være i modstrid med det vi stræber efter, eller den kan være angstpræget, fordi vi ser kaldet som for krævende og ubekvemt. Men Guds kald er kærlighed, og man besvarer det kun med kærlighed”.

I begyndelsen er der et møde, ja, mødet med Jesus, der taler til os om Faderen og lader os lære Hans kærlighed at kende. Det er i det øjeblik, der også i os opstår et spontant ønske om at sige til de mennesker, vi elsker: ”Jeg har mødt kærligheden”, ”Jeg har fundet meningen med mit liv”. Sammenfattet i ét ord: ”Jeg har fundet Gud”.

Mindet om mødet

Paven sluttede med en bøn om, at Jomfru Maria ”ville hjælpe os til at gøre vores l iv til en lovsang til Gud som et svar på Hans kald og i den ydmyge og glade  opfyldelse af Hans vilje”.

Paven sluttede med en opfordring: ”I hver enkelt liv har Gud været nærværende med sit kald. Gid mindet om det altid vil forny os i mødet med Jesus”.

18 januari 2021, 09:06