Pave Frans Pave Frans  (ANSA)

Gå aldrig i dialog med djævelen

Det er nødvendigt at være årvågen over for fristelser, der prøver på at føre os væk fra Gud, sagde pave Frans til angelusbønnen. Han opfordrede de troende til at bede for alle de mennesker, der er på flugt over hele jorden.

Lisbeth Rütz - Vatikanstaten.

Pave Frans tog i sit budskab til angelusbønnen udgangspunkt i evangelieteksten til første søndag i fasten (Matthæus, 4,1-11), hvor Jesus fristes tre gange af djævelen i ørkenen.

Søndagens evangelium handler om, hvordan Jesus efter dåben i Jordanfloden føres ud i ørkenen og fristes tre gange af djævelen efter at have forberedt sig på sin mission med en faste på 40 dage. Djævelen, der ved, Jesus er sulten, siger (v.4) ”Hvis du er Guds søn, så sig, at stenene her skal blive til brød”.

I anden fristelse citerer djævelen Den hellige Skrift (Salmernes bog, kapitel 91)og beder Jesus om at kaste sig ned fra bjerget.

For der står jo skrevet:

”Han vil give sine engle befaling,

og de skal bære dig på hænder,

så du ikke støder din fod på nogen sten”, (v.6)

Ved tredje fristelse afviser Jesus enhver form for politisk messianisme og afgudsdyrkelse og siger: ”Vig bort Satan! For der står skrevet: Du skal tilbede Herren din Gud og tjene ham alene”. (v.11)

Jo mere vi fjerner os fra Gud, jo mere er vi udsatte for fristelser

Jesus går aldrig i dialog med djævelen. Jesus svarer djævelen med Guds ord - ikke sine egne ord. Der er så mange gange, hvor vi i fristelsens stund begynder at gå i dialog med fristelsen, med at gå i dialog med djævelen:” Ja, men jeg kan gøre det her…,så går jeg til skrifte, så gør jeg det eller det.” Man skal aldrig gå i dialog med djævelen. Jesus foretager sig to ting med djævelen - han jager ham væk - eller som i dette tilfælde, svarer med Guds ord. Vær på vagt - gå aldrig i dialog med fristelsen - gå aldrig i dialog med djævelen.

Også i dag bryder Satan ind i menneskers liv for at friste dem med sine lokkende tilbud- han blander sig med alle de mange stemmer, der prøver på at lulle samvittigheden til ro.

Paven bad om Guds Moders forbøn i fastetiden, så vi kan få styrke til at stå imod alle fristelser og opfordrede til forbøn for dem.

Ved afslutningen af Angelusbønnen mindede paven om alle de mennesker, der over hele jorden er på flugt for krige og søger et sikkert tilflugtssted.

På grund af en alvorlig forkølelse vil paven i år ikke være til stede ved kuriens fasteretræte, der begyndte mandag den 2. marts.

02 mars 2020, 16:27