Pave ved Angelus: Jesus ser vores mest skjulte behov Pave ved Angelus: Jesus ser vores mest skjulte behov  (ANSA)

Pave ved Angelus: Jesus ser vores mest skjulte behov

I sin refleksion over denne uges evangelium ved søndagens Angelus bøn, sagde pave Frans, at Jesus ser os med hjertets øjne, så vi bliver modeller på kærlighed og tjeneste.

Iben Thranholm - Vatikanstaten

Markusevangeliet beskriver apostlene, der vender tilbage fra deres første mission, en oplevelse, som "må have været spændende, men også trættende", sagde pave Frans. Derfor siger Jesus til dem: “Søg hen til et ensomt sted for jer selv og hvil et stykke tid". Desværre ankommer folkeskaren mængden før disciplene og Jesus ankommer

At være tilgængelig for andres behov

Det samme kan ske i dag, sagde paven. "Nogle gange mislykkedes vi med at realisere vores projekter, fordi der opstår en uventet nødsituation, der ødelægger vores program og kræver, at vi er fleksible og tilgængelige for andres behov."
Det er sådan vi bliver kaldet til at følge Jesus efter: "Da han kom i land, så han en stor folkeskare menneskemængde og han ynkedes over dem, for de var som får uden hyrde, og han gav sig til at lære dem om mange ting«(Markusevangeliet kap 6, vers 34)

At se, at have medlidenhed, at undervise

Pave Frans trak de de tre verber, som Markus bruger for at beskrive denne scene, som paven sammenlignede med “en foto af den guddommelige mesters syn”. Verberne er: "at se, at have medlidenhed og at undervise.
Vi kan kalde dem hyrdens verber ", tilføjede han. "Jesu blik er ikke et neutralt eller værre, et koldt og uengageret blik, fordi Jesus altid ser med hjertets øjne", fortsatte pave Frans. "Hans hjerte er så ømt og fuld af medfølelse, at han ved, hvordan man kan forstå selv de mest skjulte behov hos mennesker".

Modellen på ​​kærlighed og tjeneste

I stedet for at udføre et mirakel, som vi ville forvente, sagde paven, begynder Jesus at undervise folket. "Her er det første brød, som Messias tilbyder til den sultne og fortabte skare: Ordets brød", sagde han. "Vi har alle brug for sandhedens ord for at lede os og oplyse vores vej. Uden sandheden, som er Kristus selv, er det umuligt at finde den rigtige orientering i livet. Når man bevæger sig væk fra Jesus og Hans kærlighed, mister man sig selv og eksistensen bliver til skuffelse og utilfredshed. "
"Jesus har gjort sig selv til en gave til andre", konkluderede pave Frans, “for således at blive en model for kærlighed og tjeneste for hver enkelt af os".

23 juli 2018, 10:06