Paavi Franciscus Paavi Franciscus  (Vatican Media)

Paavi Franciscus: ”On vain yksi evankeliumi”

Paavi Franciscus jatkoi kesätauon jälkeen katekeesisarjaansa Galatalaiskirjeestä. "Evankeliumista ei voi neuvotella", paavi opetti.

Emil Anton – Vatikaani 

Paavi Franciscus jatkoi kesätauon jälkeen katekeesisarjaansa Galatalaiskirjeestä. Keskiviikkona 4. elokuuta Paavali VI -salissa pidetyssä keskiviikkoaudienssissa paavi korosti, että Paavali oli kiinnostunut vain evankeliumista. Sen julistaminen oli hänen kutsumuksensa ja rakkautensa.  

Kun Paavali puhuu evankeliumista, hän ei tarkoita neljää evankeliumia – joita ei ollut vielä edes kirjoitettu – vaan julistettua ilosanomaa, joka tiivistyy neljään verbiin: Kristus kuoli syntiemme vuoksi, hänet haudattiin, hän nousi kuolleista ja ilmestyi Keefakselle. (1. Kor. 15:3–5). Tämä julistus antaa elämän kaikille – joka sen ottaa vastaan, tulee sovitetuksi Jumalan kanssa ja saa ikuisen elämän perinnön, paavi sanoi.  

Galatalaisia uhkasi kuitenkin uusien lähetyssaarnaajien tuoma ”toinen evankeliumi”. Galatalaiset eivät vielä tunteneet Mooseksen lain hienouksia. He saattoivat kuvitella, että uusien saarnaajien sanoma on yhteensopiva Paavalin julistaman evankeliumin kanssa. Mutta niin ei ollut. Paavali ei voinut tehdä kompromisseja näin ratkaisevassa asiassa. Evankeliumi on yksi ainoa eikä muuta voi olla. Kyseessä ei ole Paavalin oma evankeliumi vaan Kristuksen ilmoittama evankeliumi, jota hän ja muut apostolit saarnasivat.  

Paavi kommentoi: ”Evankeliumin totuudesta ei voi neuvotella. Joko otat sen vastaan sellaisena kuin se on julistettu, tai otat vastaan jotain muuta. Mutta evankeliumista ei voi neuvotella.” 

Franciscuksen mukaan kaikilla osapuolilla näyttää olleen hyvät tarkoitukset. Paavalin vastustajia innoittaa uskollisuus isiltä peritylle traditiolle, ja he ajattelevat, että aito usko merkitsee lain noudattamista. Paavali taas tietää tehtävänsä olevan jumalallinen, Kristuksen hänelle ilmoittama, ja siksi hän käyttää välillä koviakin sanoja. Paavi Franciscus totesi, että hyvien intentioiden sekamelskassa tarvitaan arvostelukykyä.  

”Olemme nähneet historiassa monta kertaa, ja näemme nykyäänkin, että jokin liike saarnaa evankeliumia omalla tavallaan, joskus oikein karismoinkin varustettuna, mutta sitten se liioittelee ja samastaa koko evankeliumin omaan ’liikkeeseen’. Tämä ei ole Kristuksen evankeliumi”, paavi sanoi. ”Evankeliumi on Kristuksen lahja meille, hän itse ilmoittaa sen. Tämä antaa meille elämän.”  

 

05 augusti 2021, 14:01