Sök

Paavi Franciscus kehotti muistamaan Jeesuksen haavoja Paavi Franciscus kehotti muistamaan Jeesuksen haavoja  (ANSA)

Paavi Franciscus: älkäämme unohtako Jeesuksen haavoja

Pääsiäisajan toisena sunnuntaina eli laupeuden sunnuntaina paavi Franciscus puhui Regina Coeli -rukouksen yhteydessä Jeesuksen haavoista. ”Niistä pulppuaa Jumalan laupeus”, paavi sanoi.

Emil Anton – Vatikaani

Kommentoidessaan päivän evankeliumitekstiä (Joh. 20:19-31) sunnuntaina Regina Coeli -rukouksen yhteydessä paavi Franciscus totesi, että ilmestyessään opetuslapsille Jeesus toi mukanaan kolme lahjaa: rauhan, ilon ja lähetystehtävän.

”Rauha teille”

Jeesuksen ensimmäiset sanat opetuslapsille olivat ”Rauha teille”. Opetuslapset tarvitsivatkin rauhaa, sillä Jeesuksen tuomitsemisen ja kuoleman jälkeen he olivat hämmentyneitä ja peloissaan. Jeesus antoi opetuslapsille rauhan, joka oli hänen ristinsä ja ylösnousemuksensa hedelmää.

Apostoli Tuomas ei ollut paikalla eikä uskonut, ennen kuin Jeesus ilmestyi uudelleen viikkoa myöhemmin ja näytti hänelle haavansa, jotka hän oli halunnut säilyttää ruumiissaan. Paavi totesi, että Jeesuksen haavat ovat synnin ja kuoleman voittaneen äärettömän rakkauden merkki ja siksi myös rauhan lähde: ”Tässä on opetus meille, ikään kuin Jeesus sanoisi meille kaikille: ’Jos sinulla ei ole rauhaa, kosketa haavojani.’”

Jeesuksen haavat laupeuden lähteenä

Franciscuksen mukaan Jeesuksen haavoja voi koskettaa kärsivien ihmisten ongelmissa, vainoissa ja sairauksissa. ”Eikö sinulla ole rauhaa? Mene käymään jonkun luona, joka on Jeesuksen haavojen symboli. Kosketa Jeesuksen haavoja. Niistä haavoista pulppuaa Jumalan laupeus. Siksi tänään on laupeuden sunnuntai.”

Paavi opetti myös, että Jeesus rukoilee Isän edessä puolestamme haavoillaan, ikään kuin sanoen: ”Isä, nämä haavat ovat hinta, jonka olen maksanut veljieni puolesta”. Paavi kehotti kuulijoita lähestymään rohkeasti Jeesuksen haavoja ja koskettamaan niitä.

Ilo ja lähetystehtävä

Toinen Jeesuksen tuoma lahja on ilo. Evankeliumitekstien mukaan opetuslapset iloitsivat suuresti nähdessään Jeesuksen. Kun meille tapahtuu jotain käsittämättömän hyvää, saatamme sanoa: ”En voi uskoa tätä todeksi!” Opetuslasten kokemus oli samanlainen. Jos siis olet surullinen, paavi neuvoi, katso ristiinnaulittua ja ylösnoussutta Jeesusta ja ammenna tuosta ilosta!

Kolmas lahja on lähetystehtävä. Jeesus sanoo: ”Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin minä lähetän teidät.” Jeesuksen ylösnousemus on uusi alku, joka voi muuttaa maailman Pyhän Hengen läsnäololla, Franciscus sanoi. Näin paavi kehotti kuulijoitaan avaamaan sydämensä rauhalle, ilolle ja lähetykselle. ”Mutta älkäämme unohtako Jeesuksen haavoja, sillä rauha, ilo ja lähetykseen tarvittava voima ovat peräisin niistä.

30 april 2019, 11:49