Sök

Påven under den allmänna audiensen Påven under den allmänna audiensen   (VATICAN MEDIA Divisione Foto)

Påvens audiens: Förändra ditt liv som Paulus och bli en ”ny varelse"

Paulus omvändelse lär oss att det aldrig är för sent att låta Jesus helt förändra och omvandla ditt liv, betonade påven Franciskus under onsdagens allmänna audiens på Petersplatsen när han fortsatte sin serie katekeser om apostolisk iver, med fokus denna vecka specifikt på aposteln Paulus.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

Förändra ditt liv nu, genom att låta Jesus omvandla dig, och bli en ny varelse, som Paulus.

Påven Franciskus betonade detta under sin allmänna audiens på onsdagen och sa till de troende och pilgrimerna på Petersplatsen att det aldrig är för sent att börja om, och det kräver att vi vet var Jesus är i våra liv.

Påven fortsatte sin serie katekeser om apostolisk iver och sa att han kommer att fokusera på olika individer, som vid olika tidpunkter och på olika sätt gav ”ett exemplariskt vittnesbörd om vad passionen för evangeliet innebär, och denna och nästa vecka med fokus på aposteln Paulus, som blev "en ny varelse".

Han sa att när Jesus kommer in i Paulus liv förändras allt - Jesus har denna effekt på alla helgon.

Berättelsen om Paulus av Tarsus, som påven lyfte fram, är emblematisk i detta, noterade påven, Paulus "omvandlade" sin iver från lagen till evangeliet.

Påven noterade att Sauls iver först fokuserade på att förstöra kyrkan, men senare på att bygga upp den.

"Vi kan fråga oss själva: vad hände? Vad förändrades hos Paulus? I vilken mening förvandlades hans iver, hans drivkraft för Guds ära?”

Sankt Thomas Aquinos visdom

Sankt Thomas av Aquino lär oss att passion, moraliskt sett, varken är god eller dålig: dess dygdiga användning gör den moraliskt god, synden gör den dålig, noterade påven.

"I Paulus fall var det som förändrade honom inte bara en idé eller en övertygelse: det var mötet med den uppståndne Herren som förvandlade hela hans varelse."

Paulus' mänsklighet, hans passion för Gud och ära, sa påven, är "inte utplånad", "men förvandlad, 'omvänd' av den Helige Ande" och "så varje annan aspekt av hans liv."

Sauls fall och Paulus uppståndelse

Precis som i Eukaristin, där brödet och vinet inte försvinner, utan blir Kristi kropp och blod, sa påven, finns Paulus iver kvar, men den blir till Kristi iver.

Påven Franciskus betonade att Jesus konkret kan förvandla oss och våra liv.

”Passionen för evangeliet är inte en fråga om förståelse eller studier, som är användbara men det genererar inte den. Det handlar snarare om att gå igenom samma upplevelse av "fall och uppståndelse" som Saulus/Paulus gjorde och som är ursprunget till omvandlingen av hans apostoliska drift.”

Påven påminde avslutningsvis om att Paulus själv bekräftade hur Kristi kärlek förändrar oss och kan förändra våra liv för alltid.

29 mars 2023, 18:01