Sök

Påven under Angelus Påven under Angelus   (Vatican Media)

Påvens Angelus: Herren lovar oss det eviga livets levande vatten

Vid Angelus den tredje söndagen i fastan talade påven Franciskus om mötet mellan Jesus, som är törstig och den samaritanska kvinnan vid brunnen. Påven förklarar hur Herren också törstar efter vår kärlek när han lovar att ge oss levande vatten.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

När han talade till pilgrimer på Petersplatsen vid Angelus, reflekterade påven Franciskus över dagens evangelieläsning, som berättar vad han beskrev som "ett av Jesus vackraste och mest fascinerande möten" – det med den samaritanska kvinnan vid brunnen. Jesus ber henne att ge honom att dricka, eftersom han är törstig och trött.

Törstig som vi

Påven observerade att när Jesus ber om vatten visar på hur Gud i honom "gjorde sig själv till en av oss, törstig som vi", och delade vårt mänskliga tillstånd, behov och lidande.

"I själva verket är Jesu törst inte bara fysisk. Den uttrycker vår livs djupaste törst, och framför allt en törst efter vår kärlek. Och det kommer att dyka upp i det kulminerande ögonblicket av hans passion, på korset, där Jesus innan han dör säger: "Jag törstar."

Kärlek släcker törsten

Herren, som ber om vatten, berättar också för den samaritanska kvinnan om det han kan erbjuda, den Helige Andes levande vatten "som får det eviga livet att svämma över inom oss." Påven förklarade hur, "törstig efter kärlek, Jesus släcker vår törst med kärlek", genom att möta oss i vårt dagliga liv, dela vår egen törst och lova oss detta eviga livets levande vatten.

Att ge andra att dricka

Påven sa att vi måste följa Jesu exempel, som ropar till oss, ibland i tysthet, att släcka törsten hos en bror eller syster i nöd. Våra familjemedlemmar, vänner eller medarbetare kanske ofta ber oss om att dricka, i det de törstar efter: närhet, uppmärksamhet eller ett lyssnande öra, förklarade påven.

De kanske också törstar efter Guds ord och behöver hitta en oas i kyrkan där de kan dricka. ”Denna törst ökar av öknarna i våra frenetiska samhällen, ofta präglade av likgiltighet och inre tomhet”, konstaterade påven.

Och denna törst kan också bokstavligen vara en törst efter vatten, nödvändig för vår överlevnad och som så många människor runt om i världen saknar på grund av torka eller kontaminering. Även vårt "gemensamma hem", miljön, lider av törst orsakad av vattenbrist eller föroreningar.

Levande vatten

Evangeliet ger oss idag löftet om "levande vatten" och uppmanar var och en av oss att vara en "uppfriskande källa" för våra bröder och systrar, avslutade påven.

”Idag kan vi därför fråga oss själva: törstar jag efter Gud? Inser jag att jag behöver hans kärlek som vatten för att leva? Och sedan: Är jag bekymrad över andras törst? Må Junfru Maria be för oss och stödja oss på vägen.”

13 mars 2023, 15:06