Sök

Påven under Angelus Påven under Angelus   (ANSA)

Påvens Angelus: "Bevara Kristi ljus i hjärtat vid Golgatas mörker "

Vid söndagens Angelus förklarade påven Francis hur Jesu förklaring avslöjar den gudomliga kärlekens skönhet och härlighet inkarnerad i Kristus. Han uppmuntrade till att känna igen denna kärlekens lysande skönhet, är märkt av korset.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

Påven Franciskus talade till de troende som hade samlats på en solfylld Petersplats för Angelus på söndagen och gjorde sina sedvanliga reflektioner över dagens evangelium innan han ledde recitationen av Mariabönen.

Han påminde om hur dagens evangelium om Kristi förklaring uppenbarade det härliga ljuset av Guds majestät och skönhet i hans ansikte och klädnad.

Lärjungarna Petrus, Jakob och Johannes bevittnade detta spektakulära ögonblick när Jesus uppenbarar "skönheten och prakten av den gudomliga kärleken inkarnerad i Kristus", den "fullkomliga bilden av Fadern" och "en försmak av paradiset".

Kärlekens ansikte

Påven Franciskus betonade lärjungarnas vördnad och överraskning som skakade om dem, eftersom förvandlingens skönhet överväldigade dem och gav dem en djup glädje.

Denna upplevelse markerade ett steg i lärjungarnas förberedelse eftersom de skulle behöva känna igen samma skönhet av den gränslösa kärleken när Jesus skulle korsfästas och hans ansikte vanställas.

Petrus ville förlänga den underbara upplevelsen, konstaterade påven, men Jesus tillåter det inte, eftersom det finns en risk att hans ljus kan reduceras till ett "magiskt ögonblick" eller "förbigående känsla". Istället grundar upplevelsen dem i deras tro, livets verklighet och i resan som de måste bege sig ut på.

”Kristus är ljuset som orienterar vår resa som eldstolpen för människorna i öknen. Jesu skönhet alienerar inte hans lärjungar från livets verklighet, utan ger dem styrkan att följa honom hela vägen till Jerusalem, hela vägen till korset."

Håll ut på resan

Påven Franciskus förklarade hur evangeliet också spårar vår egen väg och hur viktigt det är att alltid hålla blicken på Jesus under vår resa "även när det inte är lätt att förstå allt han säger och gör för oss."

Genom att göra det lär vi oss också att se Guds skönhet i ansiktena på vår familj, vänner och kollegor som visar sin omsorg om oss på en mängd olika sätt.

"Så många lysande ansikten, så många leenden, så många rynkor, så många tårar och ärr avslöjar kärleken omkring oss! Låt oss lära oss att känna igen den och fylla våra hjärtan med den. Och låt oss sedan ge oss ut för att ge det ljus vi har fått till andra, med konkreta kärlekshandlingar.”

Påven uppmuntrade alla att vara mer generösa i vårt dagliga liv, "genom att älska, tjäna och förlåta med större allvar och villighet." Han tillade att kontemplation av Guds under och Herrens ansikte måste beröra och inspirera oss att tjäna våra bröder och systrar.

”Att känna igen ljuset av Guds kärlek i våra egna liv framför våra egna idolers "falska, konstgjorda ljus" kräver ansträngning, påpekade han, men vi kan börja med att öppna ögonen för det med glädje och tacksamhet genom att lägga märke till det hos dem som älska oss.

"Må Maria, som bevarade sin Sons ljus i sitt hjärta även i mörkret på Golgata, alltid leda oss på kärlekens väg."

06 mars 2023, 13:56