Sök

Påven vid ekumenisk vesper: ”Herren lider av att se kristna kriga"

Påven Franciskus firade en ekumensik vesper i slutet av Böneveckan för kristen enhet och talade om hur alla kristna bör reflektera över sina fel och ändra sitt perspektiv, och alltid sätta Gud i centrum.

Charlotta Smeds - Vatikanstaten 

Herren är bedrövad över vår likgiltighet och brist på förståelse inför det vanhelgande våldet sa påven Franciskus under sin predikan vid Vespern på högtiden för Sankt Paulus omvändelse, och han uppmanade till åtgärder för att motsätta sig krig, våld och orättvisor varhelst de dyker upp.

Vid den ekumeniska vespern som avslutade den årliga Böneveckan för kristen enhet i Sankt Paulusbasilikan utanför murarna, inbjöd påven kristna av alla samfund att omvända sig och vandra på enhetens väg som "Herren har banat framför oss".

Påven reflekterade över dagens läsningar som fokuserar på omvändelse och noterade att "vi gläds över att samlas som bröder och systrar i Kristus" i en tid som är så "full av tragiska och oroande nyhetsrapporter".

”Om vi upplever den djupa oro som råder i de tider vi lever i, borde vi vara desto mer oroliga för vad som orsakar Herren lidande som vi lever för”, sa han.

"Eftersom vi har samlats i hans namn, kan vi inte undgå att sätta hans ord i centrum."

Gör gott, sök rättvisa

Påven påminde om temat för årets bönevecka – ”Gör gott; sök rättvisa” – och förklarade att Gud förmanar oss att avstå från det onda och uppmanar till omvändelse.

"Förmaning och förändring är de två ord som jag skulle vilja reflektera över i kväll," sa han.

Han påminde om profeten Jesaja och sa att Herren inte önskar ”rökelse och offergåvor, utan att de fattiga ska få hjälp, att rättvisa ska ges åt den föräldralösa, så att änkans sak upprätthålls”.

Han sa att Gud lider "när vi, som kallar oss hans trogna, sätter våra egna sätt att se saker framför hans, när vi följer världens domar snarare än himlens domar, när vi nöjer oss med yttre ritualer samtidigt som vi förblir likgiltiga för dem som han bryr sig mest om.”

"Gud är bedrövad över vår likgiltighet och brist på förståelse."

Utöver detta tillade han "finns det en annan allvarligare anledning som kränker den Högste: det är vanhelgande våld."

"Vi kan tänka oss med vilket lidande han måste bevittna krig och våldshandlingar utförda av dem som kallar sig kristna."

Denna Herrens förmaning, fortsatte han, ger oss en tankeställare, som enskilda kristna och som kristna kyrkor och samfund.

Vi har inga ursäkter

"Jag skulle återigen vilja påstå att vi idag, med vår utvecklade andlighet och teologi, inte har några ursäkter," sa påven.

Ändå finns det de som verkar känna sig uppmuntrade eller åtminstone tillåtna av sin tro att stödja varianter av inskränkt och våldsam nationalism, främlingsfientlighet och förakt, och till och med misshandel av de som är annorlunda.

Tron, tillade han, måste bibehålla "en kritisk inställning inför dessa tendenser, och uppmana till ett omedelbart svar när de dyker upp i tanken."

Med Gud är allt möjligt

Påven fortsatte med att säga att efter att ha rannsakat våra fel och brister, ber Herren oss att åtgärda dem.

"På grund av vår oförmåga att förstå Gud och våldet som lurar inom oss, är vi oförmögna att befria oss själva", sa han och påminde de närvarande om att "utan Gud, utan hans nåd, är vi inte helade från vår synd."

"Guds nåd är källan till vår förändring (...). Ensamma kan vi inte lyckas, men med Gud är allt möjligt. Själva lyckas vi inte, men tillsammans är det möjligt.”

Han reflekterade över hur omvändelsen är kommunitär och kyrklig till sin natur och inbjöd in alla kristna att vara öppna, och tillsammans, för ett perspektivskifte.

För att återupptäcka att "alla troende över hela världen är i gemenskap med varandra i den Helige Ande, så att - som Johannes Chrysostomos skrev - "de som bor i Rom vet att de i Indien är en del av samma kropp".

Slutligen uttryckte påven Franciskus sin tacksamhet för denna gemensamma resa och för deltagandet och intresset från så många kristna för den katolska kyrkans synodala resa, "som jag litar på kommer att bli allt mer ekumenisk."

Och genom att inbjuda de närvarande att fortsätta växa genom att be, tjäna, engagera sig i dialog och arbeta tillsammans mot den fulla enheten som Kristus önskar, tackade han alla de kristna samfunden som närvarade i firandet.

"Må vi alla tillsammans vandra längs vägen som Herren har danat för oss, enhetens väg.”

26 januari 2023, 17:55