Sök

Mässan med kongoleser. Påven: Var milda fredsvittnen

För att visa det kongolesiska folket sin närhet, trots att han tvingades skjuta upp sin resa till Demokratiska republiken Kongo, förrättade påven Franciskus mässan i Peterskyrkan med kongolesiska katoliker söndagen den 3 juli. Påven uppmanar till fred och försoning i landet och varnar för girighet, förbittring och korruption.

Katarina Agorelius - Vatikanstaten

1-8 juli skulle påven Franciskus har avlagt en apostolisk resa i Demokratiska republiken Kongo, men den har flyttats fram på grund av att han genomgår behandlingar av ett knä. För att ändå visa dem sin närhet firade påven mässan, söndagen den 3 juli, enligt den zairiska riten med kongoleserna som bor i Rom. Samma morgon besökte Vatikanens statssekreterare Kinhasa på påvens uppdrag.

Den zairiska riten är latinska kyrkans enda inkulturerade rit och firandet i Peterskyrkan med traditionell dans och musik och starka färger skapade feststämning. Läsningarna och bönerna lästes på Demokratiska republiken Kongos fyra nationella språk.

Försoning är möjlig

I sin predikan talade påven om hur detta land alltför ofta har sårats av våld, hat och girighet, men bad för att de kristna ska vittna om fred.

Påven reflekterade över dagens evangelium, Luk 10:1-12, 17-20, om hur Jesus talar om för sina lärjungar hur de ska leva och hur man bygger en värld av fred, och talade om tre överraskningar: utrustning, budskap och stil.

“Jesu lärjungar avvisar våld, skadar ingen, är fridfull och älskar alla.”

Ingen mission utan gemenskap

Vi är alla Jesu missionärer, sa påven, men om vi känner oss otillräckliga, låt oss börja med den utrustning som Jesus ger lärjungarna: att alltid gå vid sidan av en bror eller syster, för att det finns ingen mission utan gemenskap.

Se hela mässan här från Peterskyrkan 3 juli 2022

En kristen kommer alltid med frid

Budskap, är den andra överraskningen, sa påven: med några få ord ber Jesus lärjungarna att vara fridens ambassadörer och förkunna att “Guds rike är snart hos er”. Han förklarade att den som hyser agg, hetsar till hat eller åsidosätter andra inte verkar för Jesus och inte kommer med frid.

Påven vädjade till kongoleserna att övervinna varje känsla av hat, hämnd och frestelse att tro att försoning inte är möjlig.  Han bad dem att lämna girighet, förbittring och korruption bakom sig, för att på detta sätt uppnå fred.

Om Gud är med oss, är världen inte ett slagfält

Jesu lärjungar och alla kristna är också förkunnare av att Guds rike är nära. Detta är grundläggande, sa påven, för att här föds hoppet och omvändelsen till "att tro att Gud är nära och vakar över oss och att han är allas vår Fader, som vill att vi alla är bröder och systrar”. ”Om vi lever med detta synsätt, blir världen aldrig mer ett slagfält”, betonade han.

Påven firar mässan med kongoleser i Peterskyrkan 3 juli 2022
Påven firar mässan med kongoleser i Peterskyrkan 3 juli 2022

Övervinn girighet

Den tredje överraskningen i missionen som vi alla är kallade till gäller vår stil. Om Jesus sänder ut sina lärjungar i världen som ”lamm in bland vargar”, sa påven, betyder det att han vill att vi ska fria från överlägsenhet, förtryck, girighet och ägor.

Den som lever som ett lamm angriper inte, han är inte glupsk: han är i hjorden med andra och finner trygghet i sin Herde, inte i styrka eller övermod, inte i girigheten efter pengar och ägor, som också orsakar så mycket skada för Demokratiska republiken Kongo. Jesu lärjungar avvisar våld, skadar ingen, är fridfull och älskar alla. Och om detta verkar vara ett nederlag, se då på Herden, Jesus, Guds Lamm, som på så sätt övervann världen, på korset.

Påven avslutade med uppmaningen att förkasta världsandan som "för krig och som förstör", och be Herren om att hjälpa oss att vara "missionärer idag, som går vid brödernas och systrarnas sida med Guds frid och närhet på sina läppar och bär Jesu mildhet och godhet i hjärtat”.

03 juli 2022, 17:08