Sök

Angelus. Påven: Dra nytta av semestern och läs evangeliet utan brådska

"Jesus ord är inte abstrakta utan en undervisning som berör och formar livet" - det säger påven Franciskus i sin reflektion över dagens evangelium, innan angelusbönen tillsammans med de troende på Petersplatsen den 17 juli.

Översättning Katarina Agorelius 


Innan angelusbönen på Petersplatsen den 17 juli, reflekterade påven Franciskus över Jesus besök hos Marta och Maria. Här följer påven ord i sin helhet.

Kära bröder och systrar, goddag!

Evangeliet i liturgin denna söndag presenterar en livlig huslig bild med Marta och Maria, två systrar som tar emot Jesus i sitt hem (jfr Luk 10:38-42). Marta sätter genast igång och ordnar för att ta emot gästerna, medan Maria sätter sig vid Jesus fötter för att lyssna på honom. Marta vänder sig då till Mästaren och ber honom säga till Maria att hon ska hjälpa henne. Marias missnöje verkar vara på sin plats och vi ger henne även rätt. Men Jesus svarar henne: «Marta, Marta, du gör dig bekymmer och oroar dig för så mycket, fast bara en sak behövs. Maria har valt det som är bäst och det skall inte tas ifrån henne» (Luk 10:41-42). Det är ett förvånande svar. Men Jesus kullkastar många gånger vårt tankesätt. Vi frågar oss då varför Herren, samtidigt som han uppskattar Martas generösa omtanke, säger att Marias attityd är att föredra.

“låt oss dra nytta av denna semestertid, för att stanna upp och lyssna på Jesus”

Martas “filosofi” verkar vara denna: först plikten, sedan nöje. Gästfrihet handlar inte om vackra ord, utan kräver att man börjar laga mat och tar itu med allt som behövs för att gästen ska känna sig välkommen. Detta vet Jesus väl. Och han erkänner också Martas engagemang. Men han vill låta förstå att det finns en ny prioritetsordning som är annorlunda än den hon hade följt fram till dess. Maria anade att det finns ”det som är bäst” att ge första plats. Allt annat kommer senare, som en ström av vatten som rinner från källan. Och vad är ”det som är bäst”? Det är att lyssna på Jesus ord. Evangeliet säger: «Maria, som satte sig vid Herrens fötter och lyssnade till hans ord» (vers 39). Vi noterar att hon inte stod upp och lyssnade medan hon höll på med något annat, utan hon satt vid Jesus fötter. Hon förstod att Han inte var en gäst som andra. Först verkar det som att han har kommit för att ta emot, för att han behöver mat och tak över huvudet. Men Mästaren har i själva verket kommit för att skänka sig själv genom sitt ord.

Jesus ord är inte abstrakta utan en undervisning som berör och formar livet, förändrar det, befriar det från ondskans ogenomskinlighet, tillfredsställer och ingjuter en glädje som inte går över: det är det som är bäst. Därför ger Maria det första plats: hon stannar upp och lyssnar. Resten kommer sedan. Detta förringar inte värdet av praktiskt engagemang, men det får inte gå före utan strömma ur lyssnandet på Jesu ord och det måste besjälas av hans Ande. Annars förminskas det till att kämpa och oroa sig för många saker och till en steril aktivism.

Bröder och systrar, låt oss dra nytta av denna semestertid, för att stanna upp och lyssna på Jesus. Idag är det allt svårare att hitta lediga stunder för att meditera. För många människor är arbetstakten frenetisk och utmattande. Sommaren kan också vara värdefull för att öppna evangeliet och läsa det långsamt, utan brådska. Låt ifrågasätta oss, genom dessa sidor, och fråga oss själva hur vårt liv är och om det är i linje med vad Jesus säger. Framför allt, låt oss fråga oss: kastar jag mig handlöst vid dagens början över saker att göra eller söker jag först inspiration i Guds ord? Om vi på morgonen går hemifrån med Jesu ord i åtanke, kommer dagen att få en ton som präglas av det ordet, som har kraften att vägleda våra handlingar efter det Herren vill.

Må Jungfru Maria lära oss att välja det som är bäst, som aldrig ska tas ifrån oss.

17 juli 2022, 19:57

Angelus är en bön som man ber till minne av Inkarnationens mysterium tre gånger om dagen: klockan 6 på morgonen, klockan 12.00 och på kvällen klockan 18.00, då klockorna ringer till Angelus. Namnet Angelus härstammar från den första versen av bönen - Angelus Domini nuntiavit Mariae - som består av en kort läsning av tre enkla texter som fokuserar på inkarnationen av Jesus Kristus och som alterneras med att man ber Ave Maria. Påven ber denna bön på Peterskyrkan klockan 12 på söndagar och särskilda högtidligheter. Före Angelusbönen håller påven en kort reflektion över dagens läsningar. Efteråt följer hälsningar till pilgrimer. Mellan Påsk och Pingst ber man  Regina Coeli istället för Angelus, som är en bön till minne av Jesu Kristi uppståndelse, i slutet av vilken man ber Gloria tre gånger.

Läs allt >