Sök

Påven under den allmänna audiensen Påven under den allmänna audiensen  

Påvens audiens: “De äldre lär oss uthållighet i tron”

Påven Franciskus fortsatte sin trosundervisning om de äldre vid onsdagens allmänna audiens och hämtade inspiration från den bibliska gestalten Job, som vittnar en ömsint Gud bakom tystnaden.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

I sin fortsatta katekes om ålderdomens betydelse och värde i ljuset av Guds ord vände sig påven Franciskus vis onsdagens allmänna audiens på Petersplatsen till den stora bibliska gestalten Job.

Uthållig i tron

Han berättade för de samlade att Jobs ihärdiga tro, i hans djupa lidande ledde honom till att förstå att Gud, som ofta verkar i tysthet inför ondskan, ändå är mystiskt närvarande med sin förlösande barmhärtighet och kärlek.

"Vi möter honom som ett vittne om en tro som inte accepterar en 'karikatyr' av Gud, utan protesterar högljutt inför ondskan tills Gud svarar och avslöjar sitt ansikte", sade påven.

"Han visar Job sin härlighet utan att krossa honom, eller snarare, med suverän ömhet."

I sitt lidande, sade påven Franciskus, avvisar Job de förenklade förklaringarna av ondska som hans vänner ger, och häver ur sig all sin våldsamma smärta och protest inför Gud.

Lita på Guds rättvisa

Fadern själv "tillrättavisar Jobs vänner som antog att de visste allt om Gud och om lidande, och, som efter att ha kommit för att trösta Job, istället dömde honom enligt sitt förutfattade paradigm", noterade han.

Samtidigt sätter Job sin tillit till Guds rättvisa, som ska uppenbaras i sinom tid.

Tro i prövningens stund

Liknelsen om Jobs bok "representerar dramatiskt på ett exemplariskt sätt vad som verkligen händer i livet”, förklarade påven. När riktigt tunga prövningar faller på en person, på en familj, på ett folk som är oproportionerliga i jämförelse med den mänskliga bräcklighet och svaghet."

Vi känner alla till situationer där goda människor uthärdar lidanden som verkar orättvisa och outhärdliga, men ändå, liksom Job, fortsätter att tro på Guds löften, sa han.

Påven Franciskus nämnde särskilt föräldrar till barn med allvarliga funktionshinder, eller de som lever med en kronisk sjukdom, eller de som assisterar en familjemedlem.

"Vid vissa stunder i historien", fortsatte han, "ger ackumuleringen av bördor intrycket av att de riktas till en särskild grupp. Vi har sett det under Covid-19-pandemin, och det som händer nu i kriget i Ukraina.”

De äldres vittnesmål

"Gud drar sig inte för konfrontation", konstaterade påven Franciskus, "men låter till en början Job ge utlopp åt sin protest."

"Bönen måste vara sån, spontan, som en son med sin far, som berättar allt för honom, eftersom han vet att fadern förstår honom."

Jobs trosbekännelse framträder just ur hans oupphörliga vädjan till Gud, till en högre rättvisa, och avslutas med att han säger "Förr hade jag bara hört om dig, nu har jag sett dig med egna ögon." (Job 42:5).

"Detta vittnesbörd är särskilt trovärdigt i hög ålder, i den progressivt växande svagheten och förlusten. De äldre bär på erfarenheter och många upplevelser”, sa påven.

Som avslutande av sin katekes betonade påven Franciskus att de äldre, som hittar vägen till detta vittnesbörd, som vänder sin förbittring över sin förlust till uthållighet i väntan på Guds löften "är oersättliga för samhället som svar på ondskans överdrifter."

Genom deras exempel på bön och tillit, sa han, kan de äldre, mor och farföräldrar lära oss att förena oss med den korsfäste Jesus, som på korset helt överlämnade sig själv i sin himmelske Faders händer.

18 maj 2022, 13:27