Sök

Påven under Angelus Påven under Angelus  

Påvens Angelus: ”Leta efter Herrens tecken i era liv!”

Under sin Angelus på söndagen inbjöd påven Franciskus, med hjälp av berättelsen om bröllopet i Kanan, till att reflektera över de tecken på Guds närvaro i våra liv – tecken på osjälvisk kärlek som inte förväntar något i gengäld.

Översättning Charlotta Smeds – Vatikanstaten

När påven Franciskus på söndagen talade till troende från sitt fönster i det Apostoliska palatset utgick han från berättelsen om bröllopet i Kana, och beskrev han hur mirakler är tecken på Guds närvaro och kärlek.

Hela påvens Angelusreflektion

Kära bröder och systrar,

Dagens evangelium berättar för oss om bröllopet i Kana, där Jesus, till brudparets glädje, omvandlar vatten till vin. Berättelsen slutar så här: ”Så gjorde Jesus det första av sina tecken […]. Han uppenbarade sin härlighet, och hans lärjungar trodde på honom.” (vers Joh 2,11). Vi noterar att evangelisten Johannes inte talar om ett mirakel, alltså inte om en kraftfull och extraordinär händelse som skapar förundran. Han skriver att Jesus gör ett tecken i Kana, som väcker lärjungarnas tro. Vi kan fråga oss: vad är ett "tecken" enligt evangeliet?

Ett tecken på Guds kärlek

Ett tecken uppenbarar Guds kärlek; den uppmärksammar oss inte på kraften i handlingen, utan på kärleken som framkallade den. Det lär oss något om Guds kärlek, som alltid är nära, öm och medlidande. Det första tecknet sker när ett nygift par får problem på den viktigaste dagen i deras liv. När festen är som bäst tar något viktigt slut, nämligen vinet. Det finns en risk att glädjen bleknar i kritik och missnöje från gästernas sida. Tänk bara: Hur kan bröllopsfest fortsätta med bara vatten? Det är hemsk och brudparet gör ett eländigt intryck.

Jesus agerar i det dolda

Det är Maria som lägger märke till problemet, och hon berättar det diskret för Jesus. Och han ingriper utan uppståndelse, nästan obemärkt. Allt sker i hemlighet, bakom kulisserna: Jesus ber tjänarna att fylla kärlen med vatten, som sedan förvandlas till vin. Så agerar Gud, med närhet och diskretion. Lärjungarna uppfattar händelsen: De ser att tack vare honom är bröllopsfesten ännu finare. Och de ser också hur Jesus agerar, nämligen i det dolda, att det är brudgummen som får komplimanger för det goda vinet – ingen hade märkt något, bara tjänarna. Det är så trons frö börjar gro i lärjungarna, det vill säga, de tror att Jesus är Gud, Guds kärlek, närvarande.

Ett tassande mirakel

Det är fint att se att det första tecknet som Jesus gör inte är ett extraordinärt helande eller ett kraftfullt verk i templet i Jerusalem, utan en handling som svarar på vanliga människors enkla och konkreta behov, en vardagshandling. Vi kan säga ett ”tassande” mirakel, diskret och tyst. Han är redo att hjälpa oss, att hjälpa oss resa oss. Och om vi uppmärksammar dessa "tecken", kommer vi att besegras av hans kärlek och bli hans lärjungar.

Det bästa vinet

Men det finns ett annat särskilt drag med bröllopet i Kana. Det var vanligt att man bjöd på ett mindre gott vin när festen gick mot sitt slut. Så är det även idag, folk märker inte om vinet är gott eller lite utspätt då... Jesus däremot ser till att festen avslutas med det bästa vinet. Symboliskt säger detta oss att Gud vill oss det bästa, han vill att vi ska vara lyckliga. Han sätter inga gränser och kräver ingenting i gengäld. I Jesu tecken finns det inget utrymme för baktankar, att kräva något av brudparet. Nej, glädjen som Jesus lämnar i våra hjärtan är full och osjälvisk. Det finns ingen utspädd glädje!

Tecken i mitt liv?

Jag skulle vilja föreslå er en övning, som kan göra gott. Låt oss gå igenom våra minnen och leta efter Herrens tecken i våra liv. Var och en av oss kan fråga sig: Vilka tecken har Herren gjort i mitt liv? Vad tyder på hans närvaro? Tecken som han har gjort för att visa oss att han älskar oss. Tänk på när du hade det svårt, och Gud lät dig känna hans kärlek... Låt oss fråga oss själva: Med vilka diskreta och omtänksamma tecken fick han mig att känna hans ömhet och medlidande? Var och en av oss har haft sådana stunder. Låt oss tänka efter och minnas dessa tecken igen. Hur upptäckte jag hans närhet? Fick jag en stor glädje i mitt hjärta? Låt oss återuppleva ögonblicken när vi upplevde hans närvaro och be om Marias förbön. Må hon, alltid uppmärksamma Moder som i Kana, hjälpa oss att värdesätta Guds tecken i våra liv.

17 januari 2022, 11:51