Sök

Påvens möte med The Holy Land Review Påvens möte med The Holy Land Review  

Påven till journalister i Heliga landet: Berätta om syskonskap i Mellanöstern

Påven Franciskus uppmanade journalisterna på The Holy Land Review att berätta för världen om syskonskap mellan kristna och alla Abrahams barn.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

En grupp på ett 50-tal journalister från The Holy Land Review, träffade påven Franciskus, tillsammans med Fr. Francesco Patton, OFM, det heliga landets Custos, under en privat audiens på måndagsmorgonen.

Franciskanerna som har uppdraget att skudda de kristna kultplatserna i Heliga Landet, och deras tidskrift, knuten till denna verksamhet firar sitt 100-årsjubileum. Tidksriften erbjuder nyheter, information och reflektioner om livet i Jesu land.

Påven Franciskus tackade hela mediegruppen – som inkluderar personal som ansvarar över Christian Media Center och Custody’s hemsida och sociala medier – för deras engagemang i kyrkans uppdrag.

"Er tjänst är i linje med den kommunikativa intuition som vägledde Custos Ferdinando Diotallevi, och består - som han skrev i den första upplagan av tidskriften - i att "vidga kännedomen om det Heliga landet, Guds land, Kristendomens vagga, de ärevördiga helgedomarna där människosläktets återlösning fullbordades.'”

Främja syskonskap bland alla

Påven sa att uppdraget att berätta historien om det Heliga landet innebär att dela med sig av "det femte evangeliet", vilket är "den historiska och geografiska miljö där Guds ord uppenbarades och inkarnerades i Jesus från Nasaret, för oss och för vår frälsning."

Det innebär också att berätta historien om de som bor där nu, inklusive kristna från olika kyrkor och samfund, såväl som judar och muslimer.

Han tillade att journalisternas övergripande mål borde vara att hjälpa till att bygga ett "broderligt samhälle" i Mellanösterns svåra och komplexa sociala sammanhang.

Kommunikationen, sa påven, måste hjälpa till att "bygga gemenskap" och syskonskap.

"Jag uppmuntrar er att berätta historien om syskonskap: ​​syskonskapet mellan kristna i kyrkor och samfund som tyvärr fortfarande är skilda, men som i det Heliga landet ofta är nära enheten... Berätta om syskonskapet som är möjligt mellan alla Abrahams barn: judar, kristna och muslimer. Berätta om det kyrkliga syskonskapet som är öppet för migranter, fördrivna personer och flyktingar, för att återställa dem den värdighet som de berövades när de var tvungna att lämna sitt hemland på jakt efter en framtid för sig själva och sina barn.”

Berättar historier väl

Påven Franciskus fortsatte med att tacka journalisterna på The Holy Land Review för att de "möter människor där och som de är."

Han noterade att journalisterna visar mod genom att publicera nyheter om lidande och svåra delar av Mellanöstern – som Syrien, Libanon, Palestina och Gaza.

Deras arbete, sa påven, belyser det goda som görs och det aktiva motståndet mot krigets ondska, tillsammans med berättelser om försoning, återställd värdighet och flyktingarnas hopp och tragedier.

"Tack, för att ni gör ert arbete väl och inte tvekar med att slita ut era skosulor. Jag vet att ni inte kommer att tveka att göra detsamma i framtiden för att berätta om allt detta."

Förmedla budskapet om frälsning

Påven påpekade att det bästa för en effektiv kommunikation om platsen där Guds ord manifesterade hans budskap om frälsning, är att ha tagit del av upplevelsen i första person.

Han sa att journalisterna är kallade för att berätta om det heliga landet "där frälsningshistoria och geografi möts och tillåter oss att erbjuda en ny förståelse av den bibliska texten, särskilt evangelierna”.

"Påskmysteriet upplyser och ger mening åt vår tid och folkens vandring i det Heliga landet, ett land som tyvärr är härjat med sår och konflikter, men som Guds nåd alltid öppnar för hoppet om syskonskap och fred."

Att berika kristnas tro runt om i världen

Slutligen förnyade påven Franciskus sin uppmuntran till journalisterna på The Holy Land Review.

Han uppmanade dem att helhjärtat använda alla medier och sociala medier för att "berika tron​​hos de många människor, även de som saknar möjligheten att göra en pilgrimsfärd till de heliga platserna."

"Detta är värdefullt för troende runt om i världen, och samtidigt stödjer ni de kristna som bor i Jesu land", avslutade påven. "Jag vill ta tillfället i akt att uttrycka min närhet till dem. Jag minns dem alltid i mina böner.”

18 januari 2022, 10:56