Sök

Påven under Angelus Påven under Angelus  

Påvens Angelus: "Vill du utmärka dig? Tjäna.”

På söndagen talade påven om människans kallelse att tjäna. ”I Guds ögon har storhet och framgång en annan måttstock: de mäts beroende på hur mycket man tjänar.”

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

Under söndagens Angelus på Petersplatsen kommenterade påven Franciskus dagens evangelium (Mk 9,30-37) innan han bad Angelusbönen tillsammans med de troende. Medan lärjungarna på vägen till Jerusalem tvistade om ”vem av dem som var den störste" (v 34), svarade Jesus dem "Om någon vill vara den främste måste han bli den ringaste av alla och allas tjänare” (v 35).

Vill du utmärka dig? Tjäna

Påven Franciskus förklarade hur ”Herren vänder upp och ner på kriterierna och markerar vad som verkligen är viktigt”.

”En persons värde beror inte på den roll han spelar, på den framgång han har, på det arbete han utför, eller dennes pengar på banken; nej, i Guds ögon, har storhet och framgång en annan måttstock: de mäts beroende på hur mycket man tjänar. Inte på vad du har, utan på vad du ger. Vill du utmärka dig? Tjäna.”

Tjäna, inte bli tjänad

Men ordet att tjäna har blivit blekt och slitet, noterar påven men påminde samtidigt om att det inte rör sig om ”en artighetsgest”:

”Att tjäna är att göra som Jesus, som sammanfattade sitt liv med några få ord, när han sa att han inte kom ”för att bli tjänad, utan för att tjäna” (Mark 10,45). Om vi vill följa Jesus, måste vi följa den väg som han själv spårade, tjänandets väg. Vår trohet mot Herren beror på vår vilja att tjäna. Det kostar ofta, att tjäna ”har smaken av korset”. Men när omsorgen om andra växer, blir vi friare inom oss, mer som Jesus. Ju mer vi tjänar, desto mer känner vi Guds närvaro. Speciellt när vi tjänar dem som inte har något att ge oss tillbaka, de fattiga. När vi omfamnar deras behov och svårigheter, med öm medkänsla, upptäcker vi att vi i vår tur är älskade och omfamnade av Gud."

20 september 2021, 17:49