Sök

Påven vid Angelus: Fördomsfria och öppna för Guds överraskningar

Katarina Agorelius – Vatikanstaten

Jesus föraktas som profet i sin hemby Nasaret, eftersom folket inte accepterar inkarnationens skandal; att Guds Son är snickarens son och att Herren i honom står oss nära och bor i vårt vardagsliv och inte är en abstrakt och avlägsen gud med 'specialeffekter'. Innan Angelus förklarade påven Franciskus på detta sätt evangeliet, Mark 6:16, denna fjortonde söndagen under året. Jesus kommer tillbaka till sin hemby efter att ha predikat i andra byar i Galiléen och börjar undervisa i synagogan, påminner påven.

Angelus 4 juli 2021 med italienskt teckenspråk

Ringaktad bara i sin hemstad

Många av byborna frågar sig var Jesus har fått sin kunskap från och undrar om han inte är snickarens son. Påven säger: “Jesus bekräftar en sanning som också har blivit en folklig visdom: «En profet blir ringaktad bara i sin hemstad, bland sina släktingar och i sitt hem»“.

“Utan förvåning blir tron en trött litania”

De känner Jesus, men känner inte igen honom, säger påven och förklarar att vi litar på det vi känner till på ett ytligt plan och det som andra säger.

Det är en risk som vi alla löper - vi tror att vi vet mycket om en person och det värsta är att vi sätter  etikett på personer och låser in dem i våra fördomar.


Vanans bekvämlighet

Påven fortsätter:

När vi låter vanans bekvämlighet och fördomarnas diktatur råda, är det svårt att öppna sig för nyheten och låta sig överraskas. Genom vanan och fördomarna håller vi kontroll. Det slutar ofta med att vi i livet, erfarenheterna och till och med i personer bara söker bekräftelse på våra idéer och våra mönster, för att aldrig behöva anstränga oss för att förändras.

Det kan hända att även vi troende tror att vi vet allt om Jesus och att det räcker med att alltid upprepa samma sak - påpekar påven - men detta räcker inte för Gud.

Utan öppenheten för nyheten och Guds överraskningar och utan förvåning, blir tron en trött litania som långsamt slocknar och blir en vana – en social vana.

Inkarnationens skandal

Så byborna i Jesus hemby känner inte igen honom, förklarar påven, för att de accepterar inte inkarnationens skandal. För dem ”är det skandalöst att Guds väldighet uppenbaras i vårt kötts litenhet, att Guds son är snickarens son, att gudomligheten gömmer sig i mänskligheten och att Gud bor i en enkel mans ansikte, ord och gester”.

Häri ligger skandalen: Guds inkarnation, hans tydlighet och hans “vardaglighet”. Gud gjorde sig konkret i en människa, Jesus från Nasaret, och blev reskamrat och en av oss. ”Du är en av oss” är vackert att säga till Jesus i bönen! En av oss förstår oss, följer med oss, förlåter oss och älskar oss mycket.

Tron på en gud som skapar 'specialeffekter'

Sanningen att säga, fortsätter påven, ”är att det bekvämare med en abstrakt gud som inte lägger sig i situationer, utan accepterar en tro långt från livet, problemen och samhället. Eller så tycker vi om att tro på en gud som skapar ’specialeffekter’ och bara gör exceptionella saker och alltid inger stora känslor.”

Istället, kära bröder och systrar, inkarnerade sig Gud. Gud är ödmjuk och öm, Gud är dold och han kommer nära oss genom att leva i det normala i vårt vardagsliv.

Känna igen Gud 

Även vi, liksom folket i Jesus hemby, riskerar att inte känna igen honom när han passerar, påpekar påven.

Jag upprepar Augustinus vackra ord: Jag är rädd för Herren som går förbi. Varför vara rädd? Rädd för att inte känna igen honom. Rädd för Herren när han går förbi. Timeo Dominum transeuntem.

Håll ögonen öppna för Gud i vardagen

“Vi känner inte igen honom och vi skandaliseras över Honom”, sa påven avslutningsvis och inbjöd till att be Jungfru Maria, ”som tog emot Guds mysterium i Nasarets vardag, att hålla ögonen öppna och hjärtana fria från fördomar och öppna för förvåningen”, för att ”när vi möter Herren finns denna förvåning”. Men ”vi möter honom i det normala, så håll ögonen öppna för Guds överraskningar, hans ödmjuka och dolda närvaro i vardagslivet”.

 

04 juli 2021, 16:15

Angelus är en bön som man ber till minne av Inkarnationens mysterium tre gånger om dagen: klockan 6 på morgonen, klockan 12.00 och på kvällen klockan 18.00, då klockorna ringer till Angelus. Namnet Angelus härstammar från den första versen av bönen - Angelus Domini nuntiavit Mariae - som består av en kort läsning av tre enkla texter som fokuserar på inkarnationen av Jesus Kristus och som alterneras med att man ber Ave Maria. Påven ber denna bön på Peterskyrkan klockan 12 på söndagar och särskilda högtidligheter. Före Angelusbönen håller påven en kort reflektion över dagens läsningar. Efteråt följer hälsningar till pilgrimer. Mellan Påsk och Pingst ber man  Regina Coeli istället för Angelus, som är en bön till minne av Jesu Kristi uppståndelse, i slutet av vilken man ber Gloria tre gånger.

Senaste Angelus / Regina Coeli

Läs allt >