Sök

Påven vid Angelus: Då vi delar med oss gör Gud mirakel

I sin reflektion innan Angelusbönen söndagen 25 juli talade påven om dagens evangelium Joh 6:1-15 då Jesus gav mat åt fem tusen. "Herren kan göra mycket med det lilla vi ställer till hans förfogande", förklarar påven.

Katarina Agorelius – Vatikanstaten


Vid Angelus på firandet av den första världsdagen för far- och morföräldrar och de äldre 25 juli kommenterar påven Franciskus Johannesevangeliet 6:1-15 och betonade att Guds logik är den att dela med sig av det lilla man har. Påven säger att det är intressant att ordet mångfaldiga inte kommer upp i evangeliet, utan att verben man använder är ett tecken på något annat: ”dela, ge och dela ut”.


Jesus sanna mirakel

Det kan verka som en motsägelse, säger påven. Medan vi vill mångfaldiga för vårt bästa är det “att dela med sig som ökar kärleken och tillåter Gud att göra underverk”. Vad är då Kristi lära som framgår av evangeliets berättelse om miraklet då han mångfaldigar de fem bröd och två fiskar som tillhörde en pojke? Påven föreslår att “ta pojkens plats”:

Lärjungarna ber honom att dela med sig av allt han har att äta. Det verkar som ett meningslöst förslag. Varför beröva en person, och än mer en pojke, det som han har med sig hemifrån och har rätt att behålla för sig själv? Varför ta något från en, som ändå inte räcker för att ge alla mat? Mänskligt sett är det ologiskt. Men inte för Gud. I själva verket är det just tack vare den lilla fria, och därför heroiska, gåvan som Jesus kan mätta allas munnar. Det är en viktig lektion för oss. Den säger oss att Herren kan göra mycket med det lilla vi ställer till hans förfogande.

Jesus inbjudan

Påven gör sedan Jesus inbjudan aktuell och placerar den i en av dagens mest dramatiska verkligheter; hunger och undernäring:

Inte heller idag löser mångfaldigandet av tillgångar problemen utan en rättvis uppdelning. Vi tänker på tragedin med svält, som i synnerhet gäller de minsta.

Inför denna skandal uppmuntrar påven till att inte vara rädda för att göra även det lilla man äger tillgängligt för Kristus och bröderna och systrarna:

Jesus vänder en likadan inbjudan till oss, som den som troligen pojken i evangeliet fick, som inte har något namn och i vilken vi alla kan känna igen oss: "Ta mod till dig och ge det lilla du har, dina talanger och dina tillgångar och ställ dem till förfogande för Jesus och bröderna och systrarna. Var inte rädd, ingenting kommer att förloras, för att om du delar, mångfaldigar Gud. Lita på det och jaga bort den falska blygsamheten att känna dig otillräcklig. Tro på kärlek, tro på kraften i tjänsten och tro på kraften i att ge.”

Bön till Jungfru Maria

Det är med Jungfru Maria, som “svarade ja till Guds oerhörda förslag” som påven Franciskus sedan vänder sin bön att hjälpa oss att öppna hjärtat för andras behov. Efter välsignelsen hänvisar påven till firandet av den första världsdagen för far- och morföräldrar och de äldre och inbjuder särskilt de yngsta att gå och hälsa på dem och överlämna hans budskap som är inspirerat av Jesus löfte: ”Jag är med dig alla dagar”.


 

25 juli 2021, 15:58

Angelus är en bön som man ber till minne av Inkarnationens mysterium tre gånger om dagen: klockan 6 på morgonen, klockan 12.00 och på kvällen klockan 18.00, då klockorna ringer till Angelus. Namnet Angelus härstammar från den första versen av bönen - Angelus Domini nuntiavit Mariae - som består av en kort läsning av tre enkla texter som fokuserar på inkarnationen av Jesus Kristus och som alterneras med att man ber Ave Maria. Påven ber denna bön på Peterskyrkan klockan 12 på söndagar och särskilda högtidligheter. Före Angelusbönen håller påven en kort reflektion över dagens läsningar. Efteråt följer hälsningar till pilgrimer. Mellan Påsk och Pingst ber man  Regina Coeli istället för Angelus, som är en bön till minne av Jesu Kristi uppståndelse, i slutet av vilken man ber Gloria tre gånger.

Läs allt >