Sök

Angelus. Påven: "Gå inte från arbetsstress till semesterstress". Böner och fredsappeller

Påven reflekterade över sambandet mellan förmågan att vila och att vara medkännande med våra medmänniskor innan han bad Angelus med de många pilgrimerna som hade samlats på Petersplatsen denna söndag 18 juli. Efter Angelus försäkrade han om böner för de översvämningsdrabbade i norra Europa och vädjade till ansvariga i Sydafrika om fred och dem i Kuba om dialog.

Katarina Agorelius - Vatikanstaten

Påven Franciksus ledde Angelus söndagen 18 juli återigen från fönstret utöver Petersplatsen och välkomnades varmt av pilgrimerna, efter att han förra söndagen bad mariabönen från sjukhuset Gemelli.

Vila

I katekesen, innan bönen, fokuserade påven på Jesus tillvägagångssätt i dagens evangelium Mark 6:30-34, som påven sa hjälper oss att förstå två viktiga perspektiv i livet.

“Låt oss lära oss att stanna upp, att stänga av mobiltelefonen, begrunda naturen och förnya oss i dialog med Gud.”

Den första är vila, förklarade påven. Jesus ber apostlarna, som hade kommit tillbaka från sina uppdrag, att vila sig lite och detta lär oss något viktigt, sa påven. Jesus var orolig för sina lärjungars fysiska och inre trötthet, förklarade han, och vill varna oss för faran med en frenesi ”där det enda viktiga är resultaten vi uppnår och att känna oss som absoluta huvudpersoner”

Hur ofta sker inte detta även i kyrkan. Vi är mycket upptagna, stressar och tror att allt hänger på oss och, i slutändan, riskerar vi att försumma Jesus och vi själva kommer alltid tillbaka i centrum.

Påven förklarar att vi behöver “stanna upp och vara i tystnad och be för att inte gå från arbetsstress till semesterstress”.

Jesus drog sig inte undan folksamlingarnas behov, men varje dag drog han sig först och främst tillbaka i bön, tystnad och närhet till Fadern. Hans ömma inbjudan 'vila litegrand' borde följa och vägleda oss bröder och systrar från effektiviteten. Låt oss stanna upp den frenetiska stressen som våra agendor dikterar. Låt oss lära oss att stanna upp, att stänga av mobiltelefonen, begrunda naturen och förnya oss i dialog med Gud.

Medkänsla

Men evangeliet berättar att Jesus och lärjungarna inte kan vila som de skulle vilja, fortsatte påven, för att ”folket hittar dem och rusar till dem var den än är".

Här, förklarar påven, kommer vi till den andra viktiga sidan av livet: medkänsla, ”som är Guds stil. Guds stil är närhet, medkänsla och ömhet”.

Rörd ägnar sig Jesus åt folket och börjar undervisa igen. Det verkar som en motsägelse, men så är det inte. I själva verket är det bara hjärtat som inte låter sig dras med av brådskan som kan röras. Det vill säga, att inte låta sig dras in i det egna och det man ska göra, utan se de andra och deras sår och behov.

“Medkänslan kommer ur kontemplationen” förklarade påven. “Om vi lär oss att vila ordentligt, blir vi i stånd att vara äkta medkännande”, betonade han.

"Hjärtats ekologi"

”Om vi blir kvar i kontakten med Herren och inte bedövar det djupaste i oss, får saker som ska göras inte makten att ta andan ur oss och sluka oss. Lyssna noga på detta: vi behöver en ’hjärtats ekologi’ som består av vila, kontemplation och medkänsla. Låt oss använda sommaren till detta!”

Påven påminde att Jungfru Maria vårdade just tystnaden, bönen och begrundan och att hon alltid rörs i öm medkänsla med oss, sina barn. Därefter ledde påven Angelusbönen.

Efter Angelus - böner för Tyskland, Belgien och Holland

Efter Angelus, då han traditionsenligt riktar tankar, böner och appeller till världen olika hörn, försäkrade påven sin närhet till folken i Tyskland, Belgien och Holland, som har drabbats av katastrofala översvämningar. Påven bad: ”Må Herren ta emot de döda och ge deras familjer tröst. Må han stödja allas engagemang att hjälpa dem som har lidit allvarlig skada.”

Appell för frid i Sydafrika

Han vände sedan sina tankar åt Sydafrika: “Den senaste veckan har det tyvärr kommit nyheter om våldsepisoder som har förvärrat situationen för många av våra bröder och systrar i Sydafrika, som redan har drabbats av ekonomiska och hälsorelaterade problem på grund av pandemin. Enad med landets biskopar vänder jag en innerlig appell till alla de inblandade ansvariga, att de ska arbeta för freden och samarbeta med myndigheterna för att bistå de behövande. Och att man inte ska glömma bort den önskan som har lett det sydafrikanska folket att pånyttfödas till harmoni mellan alla landets söner och döttrar!”

Kubas folk under Vår Fru av Cobres beskydd

Påven står även nära Kubas folk, “i dessa svåra tider” och särskilt ”familjerna som lider mest”. 

Jag ber till Herren om att hjälpa dem att bygga fred, dialog och solidaritet för ett alltmer rättvist och broderligt samhälle. Jag uppmanar alla kubaner att överlämna sig i Vår Fru av Cobres beskydd. Hon följer dem på denna vandring.

18 juli 2021, 15:00

Angelus är en bön som man ber till minne av Inkarnationens mysterium tre gånger om dagen: klockan 6 på morgonen, klockan 12.00 och på kvällen klockan 18.00, då klockorna ringer till Angelus. Namnet Angelus härstammar från den första versen av bönen - Angelus Domini nuntiavit Mariae - som består av en kort läsning av tre enkla texter som fokuserar på inkarnationen av Jesus Kristus och som alterneras med att man ber Ave Maria. Påven ber denna bön på Peterskyrkan klockan 12 på söndagar och särskilda högtidligheter. Före Angelusbönen håller påven en kort reflektion över dagens läsningar. Efteråt följer hälsningar till pilgrimer. Mellan Påsk och Pingst ber man  Regina Coeli istället för Angelus, som är en bön till minne av Jesu Kristi uppståndelse, i slutet av vilken man ber Gloria tre gånger.

Senaste Angelus / Regina Coeli

Läs allt >