Sök

Allmänna audiensen på innegården San Damaso i Vatikanen 25 maj 2021 Allmänna audiensen på innegården San Damaso i Vatikanen 25 maj 2021 

Påven: Mogen bön i tillit till Guds försyn

Katekesen vid allmänna audiensen onsdagen 26 maj handlade om den till synes obesvarade bönen. Påven Franciskus fortsatte så sin trosundervisning om bönen. Audiensen hölls med en mindre samling pilgrimer på innergården San Damaso i Vatikanen.

Katarina Agorelius - Vatikanstaten

Onsdagen 26 maj tog påven Franciskus återigen emot pilgrimer på innergården San Damaso i Vatikanen vid den allmänna audiensen. Han reflekterade över den till synes obesvarade bönen. Här följer en sammanfattning av påven trosundervisning. 

Kära bröder och systrar, i vår pågående katekes om bönen vänder vi oss idag till de gånger då bönen verkar obesvarad (KKK 2734). Vi tänker till exempel på våra innerliga böner för våra sjuka barn eller för våra vänner som har det svårt. I vår besvikelse kanske vi känner att Gud är döv för vår enträgna bön och vi kanske också frestas att sluta att be. Jesus, vår store lärare i bönen, lärde oss att i Fader vår be om många saker, men framför allt att Guds vilja ska ske. En mogen tro litar på Guds försyn och hans större plan med våra liv och vår värld, men ändå känner vi naturligtvis djup besvikelse när vi inte verkar bli bönhörda. Jesus visar oss att Gud förstår vårt lidande, men inte alltid uppfyller våra önskningar med en gång. I Getsemane bad Jesus böner som verkade obesvarade, men hans totala tillit till Faderns vilja ledde till vår frälsning och uppståndelsens härlighet. Det onda får aldrig sista ordet. Om det finns tider då vi vandrar i mörkret, endast ledda av trons ljus; må vi aldrig överge vår tillit till Faderns vilja att låta allt fungera tillsammans till vårt yttersta bästa.

26 maj 2021, 09:55

Senaste audiensen

Läs allt >