Påven Franciskus talade vid allmänna audiensen 21 april om vikten av den muntliga bönen Påven Franciskus talade vid allmänna audiensen 21 april om vikten av den muntliga bönen 

Påven: Närmare Gud genom muntlig bön

Påven Franciskus talade om betydelsen av muntlig bön i dagens trosundervisning, 21 april, vid den allmänna audiensen.

Katarina Agorelius - Vatikanstaten

Vid den allmänna audiensen 21 april höll påven Franciskus sin trettionde katekes om bönen. Som vanligt under pandemin strömmades audiensen från apostoliska palatsets bibliotek via Vatican News' kanaler. Här följer en sammanfattning av påvens ord.

Kära bröder och systrar, i vår pågående katekes om bönen vänder vi oss nu till betydelsen av den muntliga bönen. I vår dialog med Gud, talade han först med oss genom sitt eget ord som blev kött. Han inbjuder oss att i vår tur tala med honom i ord som förkroppsligar våra djupaste tankar, känslor och erfarenheter. Ord uttrycker inte bara våra idéer, utan de formar oss också och avslöjar oss ofta för oss själva. I psaltarens inspirerande ord finner vi förebilden för muntlig bön. Psalmisten ger oss orden för att föra våra glädjeämnen, rädslor, förhoppningar och behov till Gud och dela alla sidor av våra liv med honom. Hjärtats och läpparnas böner kan aldrig skiljas åt. Som katekesen säger oss, är den muntliga bönen nödvändig för ett kristet liv (KKK 2701). Genom vår talade och sjungna bön, i ensamhet eller tillsammans, finner vi orden som låter oss växa dag för dag i vårt förhållande till Gud. På det sättet blir bönen så sakteliga en grundläggande del i våra liv, precis som luften vi andas. När lärjungarna bad Jesus att visa dem hur man ber, svarade han med att lära dem, och oss, orden i Fader vår.

21 april 2021, 10:35

Senaste audiensen

Läs allt >