Påven Franciskus tog på fredagen emot deltagarna i 31:a kursen för biktfäder som anordnas av apostoliska penitentiariet. Påven Franciskus tog på fredagen emot deltagarna i 31:a kursen för biktfäder som anordnas av apostoliska penitentiariet. 

Påven: En biktfar ska vara medmänniska, far och tröstare

Påven Franciskus tog emot deltagarna i den 31:a kursen för biktfäder som organiseras av apostoliska penitentiariet. Han betonade att en biktfar själv måste känna sig som en förlåten syndare och får aldrig snoka i andras själar.

Katarina Agorelius - Vatikanstaten


På fredagen tog påven Franciskus emot deltagarna i den 31:a kursen om foro interno för biktfäder som organiserades av det apostoliska penitentiariet. Efter tal av apostoliska penitentiariets ansvarige kardinal Mauro Piacenza, tog påven till orda.

Påven sa att detta möte, som hölls både på plats och online med ett stort antal präster, genom Guds försyn sammanfaller med fastans “tid för omvändelse, bot och mottagande av barmhärtigheten”.

“Snoka inte i andras själar. Var barmhärtiga fäder och medmänniskor”

Påven talade utifrån tre dimensioner, som han sa förklarar meningen med försoningens sakrament, ”överlämna sig till kärleken”, ”låta sig omvandlas av kärleken” och “motsvara kärleken”. Han underströk: ”om det inte finns kärlek i sakramentet är det inte som Jesus vill ha det”.

Tre dimensioner

Överlämna sig till kärleken betyder att utföra en sann troshandling, förklarade påven. ”Tron kan aldrig reduceras till en lista av koncept eller en rad bekräftelser att tro på”, sa påven och förklarade att ”tron är mötet med barmhärtigheten - Gud själv, som är barmhärtighet”. Varje biktfar måste därför överlämna sig till Herren i bikten, sa påven och att “all smärta för ens egna synder är tecken på ett sådant överlämnande till Kärleken”.

Den andra dimensionen Låta sig omvandlas av kärleken, förklarade påven, handlar om att ”individen inte ändras genom en serie torra föreskrifter, utan av att fritt uppfatta och erbjudas kärlekens charm”. Den biktande som möts av denna välkomnande kärlek “låter sig omvandlas av kärleken och nåden”, sa påven.

Motsvara kärleken, den tredje dimensionen, förklarade påven handlar om att ”den som har tagits emot av Kärleken inte kan annat än ta emot medmänniskan” och trösta de drabbade. ”Genom att älska medmänniskorna visar vi oss själva, världen och Gud att vi verkligen älskar Honom”, sa påven.  

Inga närgångna frågor

Påven påminde sedan prästerna att var och en av oss är en förlåten syndare och betonade att om någon inte känner sig som en, är det bäst att han inte är biktfader. ”Anförtro er tjänst till försoningen under helige Josefs kraftfulla skydd”, sa påven. Han talade sedan fritt och bad prästerna att ta emot den biktande i lugn och ro med ”ett leende och med lugn blick”. ”Ställ inga närgångna frågor” och insistera inte och ”öka inte smärtan” när någon har det svårt. Han varnade för att de troende undviker att bikta sig i kyrkor där biktfäder blir kända för att vara "torterande sheriffer".

Påven förklarade att det att vara barmhärtiga inte handlar om att låta allt gå, utan om att vara en broder, far och tröstare. Detta är beteendet hos en biktfar, sa påven och avslutade med uppmaningen: ”Snoka inte i andras själar. Var barmhärtiga fäder och medmänniskor.”

12 mars 2021, 15:51