Påven Franciskus vid Angelus 26 december 2020 Påven Franciskus vid Angelus 26 december 2020 

Påven vid Angelus: Sankt Stefanos lät Jesu ljus lysa i mörkret

Idag, Annandag jul 26 december, firar vi den första martyren Stefanos och vid tolvslaget strömmades påven Franciskus Angelusbön på Vatican Medias kanaler från det apostoliska palatsets bibliotek i Vatikanen. I sin reflektion talade påven om alla dem som liksom sankt Stefanos "tänder Guds gryning i världens nätter" och "bryter hatspiralen med kärlekens mildhet".
Översättning Katarina Agorelius - Vatikanstaten
FESTDAG STEFANOS, DEN FÖRSTE MARTYREN
PÅVEN FRANCISKUS ANGELUS
Apostoliska palatsets bibliotek lördag 26 december 2020

 

Kära bröder och systrar!

Igår talade evangeliet om Jesus, «det sanna ljuset» som kom in i världen, ljuset som «lyser i mörkret» och som mörkret inte har övervunnit (Joh 1:9,5). Idag ser vi Jesu vittne, sankt Stefanos, som skiner i mörkret. Vittnena skiner med Jesu ljus – de har inte eget ljus. Inte heller kyrkan har eget ljus; därför kallade de gamla fäderna kyrkan: ”månens mysterium”. Liksom månen inte har eget ljus, har heller inte vittnena det, men de har förmågan att ta upp Jesu ljus och reflektera det. Stefanos är falskt anklagad och stenas brutalt, men i hatets mörker då han plågas av stenar, får han Jesu ljus att lysa: han ber för sina mördare och förlåter dem, som Jesus på korset. Har är den förste martyren, det vill säga det första vittnet, och den första i en skara av bröder och systrar som, än idag, fortsätter att bära ljuset i mörkret: personer som svarar på det onda med det goda, som inte ger efter för våld och lögner, utan bryter hatspiralen med kärlekens mildhet. Dessa vittnen tänder Guds gryning i världens nätter.

Men hur blir man vittnen? Genom att imitera Jesus och ta upp ljuset från Jesus. Det är vägen för varje kristen: imitera Jesus och ta upp Jesu ljus. Sankt Stefanos ger oss exemplet: Jesus kom för att tjäna och inte för att bli tjänad (jfr Mark 10:45) och han lever för att tjäna och inte för att bli tjänad. Han kommer för att tjäna: Stefanos väljs till och blir diakon, det vill säga tjänare, och hjälper till vid utspisningarna (jfr Apg 6:2). Har försöker imitera Herren varje dag och han gör det även till slutet: liksom Jesus, arresteras, döms och dödas han utanför staden och som Jesus, ber och förlåter han. Medan han stenas säger han: «Herre, ställ dem inte till svars för denna synd» (7:60). Stefanos är vittne därför att han imiterar Jesus.

Men en fråga kan komma upp: behövs verkligen dessa vittnesbörd om godhet, när ondska sprider sig i världen? Vad tjänar det till att be och förlåta? Bara att ge ett fint exempel? Men vad tjänar det till? Nej, det är mycket mer. Vi upptäcker det av en detalj. Bland dem för vilka Stefanos bad och förlät fanns, står det i texten, «en ung man som hette Saul» (v. 58), som «tyckte det var riktigt att han dödades» (8:1). Strax därefter, genom Guds nåd, omvänder Saul sig - tar emot Jesu ljus, accepterar det och konverterar - och blir Paulus, historiens störste missionär. Paulus föds just genom Guds nåd, men genom Stefanos förlåtelse, genom Stefanos vittnesbörd. Här är fröet till hans omvändelse. Det är beviset på att kärleksuttryck ändrar historien - även de små, dolda och vardagliga. För att Gud vägleder historien genom ödmjukt mod hos den som ber, älskar och förlåter. Många dolda helgon, helgonen i porten bredvid och dolda livsvittnen, ändrar historien med små kärleksuttryck.

Att vara Jesu vittnen gäller även för oss. Herren vill att vi ska göra livet till ett extraordinärt arbete genom vanliga och vardagliga gester. Där vi lever, i familjen, på jobbet, var som helst, är vi kallade att vara Jesu vittnen, även bara genom att ge ljuset från ett leende – ljuset som inte är vårt: det är Jesu ljus - och bara genom att fly från skuggorna av prat och skvaller. Och sedan, när vi ser något som inte är bra, i stället för att kritisera, baktala och klaga, ber vi för den som har gjort fel och för denna svåra situation. Och när en diskussion kommer upp hemma försöker vi stilla den, i stället för att försöka få övertag, och varje gång börja om på nytt genom att förlåta den som har förolämpat. Små handlingar, men som ändrar historien för att de öppnar dörren och fönstret för Jesu ljus. Sankt Stefanos gav tillbaka med förlåtelsens ord medan han tog emot stenar av hat. Så ändrade han på historien. Även vi kan varje dag ändra ont till gott, som ett fint ordspråk föreslår: «Gör som palmen: de kastar sten på den och den låter dadlarna falla».

Idag ber för dem som lider av förföljelse i Jesu namn - de är tyvärr många och fler än dem vid kyrkans första tid. I Vår Frus vård anförtror vi dessa bröder och systrar, som svarar på förtryck med mildhet och, som Jesu sanna vittnen, segrar över det onda med det goda.

26 december 2020, 12:23

Angelus är en bön som man ber till minne av Inkarnationens mysterium tre gånger om dagen: klockan 6 på morgonen, klockan 12.00 och på kvällen klockan 18.00, då klockorna ringer till Angelus. Namnet Angelus härstammar från den första versen av bönen - Angelus Domini nuntiavit Mariae - som består av en kort läsning av tre enkla texter som fokuserar på inkarnationen av Jesus Kristus och som alterneras med att man ber Ave Maria. Påven ber denna bön på Peterskyrkan klockan 12 på söndagar och särskilda högtidligheter. Före Angelusbönen håller påven en kort reflektion över dagens läsningar. Efteråt följer hälsningar till pilgrimer. Mellan Påsk och Pingst ber man  Regina Coeli istället för Angelus, som är en bön till minne av Jesu Kristi uppståndelse, i slutet av vilken man ber Gloria tre gånger.

Senaste Angelus / Regina Coeli

Läs allt >