Påven under den direktsända audiensen Påven under den direktsända audiensen  

Påvens audiens: Var uthålliga i bönen så blir den en livsstil

Efter några månader med närvarnade deltagare blev det på onsdagen återigen nödvändigt för påven Franciskus att återvända till biblioteket i det Apostoliska palatset för att hålla sin allmänna audiens i direktsändning, på grund av riskerna för smittspridning vis stora sammankomster. Påven fortsatte sin trosundervisning om bönen.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

Påven fortsatte sin katekes om bönen och under onsdagens audiens talade han om hur Jesus själv bad, och påven noterade hur Jesus aldrig försummade sin dialog med Fadern. Till de engelsktalande sammanfattades katekesen följande:

Kära bröder och systrar, i vår fortsatta katekes om bönen reflekterar vi nu över hur Jesus själv bad, för detta avslöjar viktiga aspekter på hur vi också ska be. Även när Kristus var upptagen med att ta hand om folket, försummade han aldrig sin dialog med Fadern, som styrde allt han gjorde och undervisade.

När Jesus bad i ensamhet livnärde han den kärleksfulla intimiteten med sin Fader, en intimitet som vi också längtar efter. Från vår Herres exempel ser vi att bön först och främst betyder att lyssna på och möta Gud: vilket är den primära önskan varje dag.

För det andra måste vi be med uthållighet så att bönen blir till en livsstil, som gradvis förvandlar oss och genom Guds nåd stärker och upprätthåller oss i tider av prövningar.

För det tredje är ensamhet och tystnad nödvändiga för bönen, inte för att fly från världen, utan tvärtom för att hjälpa oss att öppna oss mer effektivt för andras behov.

Slutligen påminner bönen oss om att allt beror på Gud. Detta får oss att återvinna det rätta perspektivet av vårt förhållande till honom och med hela skapelsen. Låt oss därför lära av Jesus, bönens mästare - som ensam kan ge oss sann glädje och fred.

04 november 2020, 10:09