Påven: Bär fram din misslyckade historia till Jesus

Under sin Angelus på söndagen talade påven om hur Jesus läker, och om vikten att ha modet att knacka på Jesu hjärta för att bli läkta - helade efter våra synder, våra misstag, våra misslyckanden.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

Under sin Angelus på söndagen lämnade påven Franciskus sin färdigskrivna reflektion och talade fritt:

”Var och en av oss har vår egen historia och den är inte alltid skinande - det är inte alltid en bra historia ... Många gånger är det en tung historia, med mycket smärta, många problem och så många synder. Vad gör jag med min berättelse? Gömmer jag den? Nej! Vi måste bära fram den inför Herren. "Herre, om du vill kan du läka mig!". Detta är vad kvinnan i dagens evangelium gör, denna goda moder lär oss att ha modet att bära fram vår egen smärtsamma historia inför Gud, inför Jesus; röra vid Guds ömhet, Jesu ömhet. Låt oss pröva denna bön. Låt oss tänka, var och en av oss, på vår egen historia. Det finns alltid dåliga saker i en berättelse, alltid. Låt oss gå till Jesus, låt oss knacka på Jesu hjärta och säga till honom: "Herre, om du vill så kan du läka mig!". Och vi kommer att kunna göra detta om vi alltid har Jesu ansikte inför oss, om vi förstår hur Kristi hjärta fungerar, hur Jesu hjärta är: ett hjärta som har medlidande, som tar vår smärta på sina axlar, som bär våra synder, våra misstag, våra misslyckanden. Det är ett hjärta som älskar oss så här, som vi är, utan smink. Det älskar oss som vi är. "Herre, om du vill kan du läka mig!".”

17 augusti 2020, 20:05