En ensam påven i biblioteket under Regina Coeli En ensam påven i biblioteket under Regina Coeli  

Påvens Regina Coeli: ”Kärlek är inte en känsla”

När påven bad Angelus på söndagen i direktsändning från sitt bibliotek i det Apostoliska palatset, talade han om att Jesus ord om att älska honom genom att följa hans bud, och om löftet om att Han skulle sända den Helige Anden, Hjälparen.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

Söndagens evangelium ur Johannes 14:e kapitel (Joh 14,15-21) innehåller Jesus avskedstal och orden ”Om ni älskar mig kommer ni att hålla mina bud.” (v. 15); Den som har mina bud och håller dem, han älskar mig" (v. 21).

Jesu kärlek är inte en känsla

Påven inledde sin Regina Coeli reflektion med att påminna om att "Jesus ber oss att älska honom, men förklarar att den här kärleken inte bara handlar om att längta efter honom, det är inte en känsla, utan att älska honom innebär att följa hans väg, sa påven, det vill säga Faderns vilja":

Han sa inte: "Älska mig, så som jag har älskat dig", utan "älska varandra så som jag har älskat er” (Joh 13, 34) fortsatte påven. Han älskar oss villkorslöst. Jesu kärlek är fri, han ber oss aldrig om att besvara den. Och han vill att hans kärlek ska visa sig i en konkret form i våra liv, sinsemellan: det är hans vilja.

Fogliga Hjälparen

För att hjälpa lärjungarna på denna väg, lovar Jesus att han ska be Fadern skicka en Hjälpare (v. 16), det vill säga en tröstare, en försvarare, för att hjälpa oss följa hans ord, fortsatte påven. Det här är den Helige Ande, Guds kärleksfulla gåva till det kristna hjärtat. Detta är möjligt om vi förblir fogliga för den Helige Ande, så att hans aktiva närvaro inte bara trösta utan förändrar hjärtat, och öppnar det för sanningen och kärleken.

Ord som lyser upp vår stig

Hjälparen låter oss inte gå under av fasan över synden, utan får oss att förstå och fullt ut leva Jesu ord: "Om ni älskar mig, kommer ni att hålla mina bud" ( v. 15). Buden är inte en slags spegel i vilka vårt elände och vår inkonsekvens reflekteras, konstaterade påven. Nej, så är det inte. Vi tar emot Guds ord som livets ord, som förvandlar hjärtat, livet, som förnyar och inte fördömer, utan läker och har förlåtelse som sitt mål. Sådan är Guds barmhärtighet. Ord som lyser upp vår stig, som hjälper oss att vara fria människor, människor som vill och vet hur man älskar, människor som har förstått att livet är ett uppdrag att förkunna Herrens underverk i dem som litar på honom.

Må Jungfru Maria, avslutade påven, hjälpa oss vara medvetna om att vi får stöd av den helige Anden, en gudomlig eld som värmer hjärtan och lyser upp vår stig.

17 maj 2020, 13:00