Påven ber för gravida och varnar för riskerna med en "virtuell" tro

I mässan i Sankta Marta på fredagen gick påvens tankar till gravida kvinnor i denna osäkra tid. I predikan talade han om om risken med en gnostisk tro, utan en verklig församling och mänskliga kontakter – riskerna med en tro som bara lever genom virtuella sakrament.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

Påven Franciskus firade sin mässa i direktsändning på fredagen i påskoktaven, och inledde den med att uppmana till att be för kvinnor som väntar barn i dessa osäkra tider:

”Jag önskar att vi idag ber för de kvinnor som väntar barn, gravida kvinnor som kommer att bli mödrar och som är rastlösa och oroar sig. Med frågan: "I vilken värld kommer min son att leva?" Låt oss be för dem, att Herren ger dem modet att fortsätta bära dessa barn med tillit, för det säkert kommer att bli en annan värld, men det kommer alltid att vara en värld som Herren älskar mycket.”

Familjär relation med Jesus 

I sin predikan kommenterar påven dagens evangelium (Joh 21-14) där den uppståndne Jesus möter lärjungarna som återvände till stranden efter ett misslyckat fiske på Tiberiassjön. Herren uppmanar de att kasta sina nät igen och denna gång fylls de a fisk.

Det är en naturlig scen, sa påven, för lärjungarna hade känt och levt med Jesus på ett familjärt sätt. Vi kristna - förklarade han - måste växa i denna familjära relation, som är både personlig och i gemenskap.

Gnostisk tro en risk

En relation med Jesus utan gemenskap, utan kyrka och utan sakrament, är farlig. Den kan omvandlas till en gnostisk relation, fristående från Guds folk.

Under denna pandemi - konstaterade påven - kommunicerar vi via media, men vi är inte tillsammans, som t ex i denna mässa. Det är en svår situation för de troende att inte kunna delta i firandet och bara kan göra andlig kommunion.

Vi måste ta oss ut ur denna tunnel för att komma tillbaka till gemenskapen. En kyrka utan gemenskap och församling, är en kyrka som riskerar att bli "virtuelliserad". Må Herren, var påvens avslutande bön, lära oss att ha denna familjära relation med honom, men i kyrkan, med sakramenten och med Guds heliga folk.

17 april 2020, 11:58