Påvens bönevaka med unga i Madagaskar Påvens bönevaka med unga i Madagaskar 

Påven till Madagaskars unga: Gud vill att ni bygger er framtid

Madagaskars och kyrkans framtid hänger på er. Det var kärnan i påvens budskap när han på lördagskvällen ledde en bönevaka med landets unga. Mer än 100 000 malagassiska ungdomarna hade samlats till vakan på stiftets fält Soamandrakizay.

Stiftets fält ligger i utkanten av Antananarivo. Cirka 30 hektar, som välkomnade påven och de unga på lördagen. Mötet inleddes med traditionella danser, sång och musik. "De som sa till mig att ni har en extraordinär glädje och entusiasm hade inte fel," sa påven Franciskus efter att ha lyssnat till sången och till två ungdomars berättelser.

Gud kallar oss inte med namnet på våra synder

Gud dömer inte, han ger oss inte adjektiv, han fördömer oss inte för att vi har gått fel - snarare påminner han oss alltid om hur värdefulla vi är i hans ögon,  inledde påven sina ord till de unga.

Han kallar oss inte med namnet på våra synder, våra misstag, våra begränsningar. Han kallar oss vid vårt namn, var och en av oss är värdefull i hans ögon. Djävulen å andra sidan, föredrar att påminna oss om våra synder och misstag, även om han känner till våra namn. På detta sätt får han oss att känna att allt vi gör är meningslöst, för ingenting kan förändras, allt kommer alltid att förbli detsamma.

Spring inte efter illusioner

Påven uppmuntrade de unga att alltid fortsätta framåt, säkra på att den uppståndne Jesus aldrig överger dem. ”Han kallar oss och anförtror oss ett viktigt uppdrag”:

Vi vet alla, av personlig erfarenhet, att vi man lätt går vilse och springer efter illusioner som ger förtrollande löften om en snabb, enkel och omedelbar glädje, för att strax därpå överge oss. De illusioner som förför oss med löften när vi är unga bedövar oss och stjäl vår vitalitet, vår glädje. De gör oss beroende och stänger oss i en till synes ändlös cirkel.

Fly bitterheten

Påven Franciskus uppmanade de unga att undvika att låta sig smittas av illusioner och bitterhet - att tänka att saker och ting aldrig kommer att förändras.

Bitterhet är farligt, tillade han, ”den tar över när man inte har det minsta nödvändiga för att kämpa dag för dag, när man är utan studiemöjligheter och arbete, när orättvisa och osäkerhet råder”.

Herren är den första som säger: nej, det här går inte... Han kallar oss vid namn och säger: "Följ mig!" Inte för att springa efter illusioner, utan för att förvandla var och en av oss till missionärer här och nu. Han är den första som motbevisar alla röster som försöker döva, tämja dig, bedöva dig eller tysta ner dig för att du inte ska söka efter nya horisonter. Hos Jesus finns det alltid nya horisonter. Han vill förvandla oss och göra vårt liv till ett uppdrag.

Framtidens byggare

Jesus kallar er”, avslutade påven Franciskus, ”men Han ber er också att inte vara rädda för att smutsa ner händerna. Han ber er övervinna apatin, och ha förtroende och tillit till sina egna färdigheter och förmågor. Om en lärjung vill växa i vänskap med Kristus, kan han inte stanna upp eller klaga, han måste röra sig framåt och agera.”

Framtiden för Madagaskar och kyrkan går genom er. Herren inbjuder er att vara framtidens byggare. Och jag ber var och en av er att fråga er sig själv: Kan Herren räkna med mig? Kan mitt folk räkna med mig? Kan mitt hemland, Madagaskar, lita på mig?

Isolering värsta frestelsen

Det är dock viktigt att aldrig agera ensam, eftersom Gud inte vill ha ensamma äventyrare, sa påven. Isolering är en av de värsta frestelserna vi kan falla för. Det är omöjligt att vara en missionär ensam: vi behöver andra att leva och dela Herrens kärlek och tillit med.

”Var och en av oss kan göra fantastiska saker, men tillsammans kan vi drömma och engagera oss i otänkbara saker! ... Isolera er aldrig. Dröm inte om självtillräcklighet! Det är en av de värsta frestelserna.

Vakan avslutades med en dans, sedan bad de samlade Fader Vår på det madagaska språket och den bön som påven Franciskus skrivit för att anförtro henne Madagaskars beskydd.

08 september 2019, 17:08