Påven under Angelus Påven under Angelus 

Påvens Angelus ”Kristi efterföljd kräver beslutsamhet”

Under söndagens Angelusbön på Petersplatsen, talade påven Franciskus om Jesu svar till personerna han möter på sin sista resa mot uppfyllandet av det messianska uppdraget. Svaren beskriver vad som krävs för Kristi efterföljd.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

Ge Gud första plats, i fullkomlig fattigdom, utan att vända om. Detta sammanfattar de svar Jesus ger oss i söndagens läsning ur Lukasevangeliet (Luk 9,51-62).

”Jesu beslut är radikalt och totalt, och de som följer honom kallas att likna honom”, sa påven och beskrev de tre kallelserna som lyfter fram vad som krävs av dem som vill följa Jesus fullständigt, helt.

1:a karaktären – Guds fattigdom

Den första personen lovar honom: "Jag ska följa dig vart du än går" (vers 57). Generös! Men Jesus svarar att Människosonen, till skillnad från rävar som har lyor och fåglar som har bon, "inte har något ”ställe där han kan vila sitt huvud" (vers 58). Jesus absoluta fattigdom. Jesus lämnade Faderns hem och avstod från all säkerhet för att förkunna Guds rike för sitt folks förlorade får.”

Jesus lä sina lärjungar att uppdraget i världen inte kan vara statiskt, utan på resande fot. De kristna är på en resande. Kyrkan är av sin natur i rörelse, den är inte stillasittande och bekväm i sin egen inhägnad. Den är öppen för de bredaste horisonterna, sänd - kyrkan är sänd! - att föra evangeliet till vägarna som når de mänskliga och existentiella förorterna. Detta är det första tecknet.

2:a karaktären – Guds primat

Den andra personen kallar Jesus direkt, men han svarar: ”Herre, låt mig först gå och begrava min far.” (vers 59). Det är en legitim begäran, grundad på budet att hedra sin fader och moder, sa påven, och förklarade Jesus provocerande svar: "Låt de döda begrava sina döda", att med de orden avser Han att bekräfta primatet att följa Gud och förkunna hans rike, även inför de viktigaste realiteterna, som familjen. Att förkunna evangeliet, kräver beredskap och full tillgänglighet. ”Kyrkan är beslutsam och verkar utan att vänta”, sa påven.

3:e karaktären – Se dig inte om

Den tredje personen vill också följa Jesus men på ett villkor: han vill ta farväl av dem därhemma först. ”Den som ser sig om när han har satt sin hand till plogen, han passar inte för Guds rike.”, svarar Jesus.

Kristi efterföljd utesluter ånger och att man vänder sig om. Beslutsamhetens dygd krävs, för att följa Jesus, förklarade påven. Man måste agera omedelbart och beslutsamt.

Att brinna för Jesus

För att vara en Kristi lärjunge behöver man dessa tre karaktärer: beredskap, beslutsamhet och förmågan att säga en serie "nej" trots att det är till saker som är goda och viktiga i livet. Accenten placeras på huvudmålet: att vara en Kristi lärjunge! Ett fritt och medvetet val, gjord av kärlek. Jesus vill att vi ska vara brinna för honom och evangeliet. En hjärtats passion som förvandlas till konkreta gester. Precis som han själv levde.

Må Jungfru Maria, modell för Kyrkan på väg, hjälpa oss att följa Herren Jesus med glädje och att förkunna, med förnyad kärlek, för bröderna om frälsningens goda nyheter.

02 juli 2019, 17:43