Påven under Angelus Påven under Angelus 

Påvens Angelus: Marias tillitsfulla svar är livets nyckel

Den 8:e december firar den katolska kyrkan Jung Marias Obefläckade Avlelse för påven betyder det två moment under dagen då han ber tillsammans med troende. Vid Angelus på Petersplatsen och det traditionella besöket till Mariastatyn vid Spanska trappan på eftermiddagen.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

Klockan 12 klev påven därför fram till sitt fönster i det Apostoliska Palatset, för att innan Angelusbönen göra en reflektion kring dagens högtid.

Gud söker upp människan

Påven kommenterade de liturgiska läsningarna idag och sa att den första läsningen återger människans nej till Gud, och den andra Jungfru Marias ja till Gud vid Bebådelsen. I båda läsningar är det Gud som söker upp människan. I den första gömmer sig Adam för Gud efter att ha syndat, i den andra gör Maria det motsatta när hon, utan synd, svarar att hon är ”Herrens tjänarinna" (Luk 1:38).

-Hon är jag öppen för Gud, medan synden stänger, isolerar, och gör att man förblir ensam med sig själv, sa påven.

Lev livet i ett vertikalt perspektiv

Påven Franciskus fortsatte med att förklara att Marias svar är livets nyckelord. Att lämna ett horisontellt liv, centrerad på sig själva och på sina egna behov, och välja att leva ett vertikalt liv, med blicken riktad mot Gud.

”Att vara tillgänglig för Herren är botemedlet för egoism, det är ett motgift till ett ouppfyllt liv, som alltid saknar något. Att vara Herrens tjänare är botemedlet mot syndens åldrande, det är terapin för att stanna ung inuti. Då man vet att Gud räknas mer än mitt jag.”

Lita på Gud som Maria

Om vi vill vörda Gud är vår tillgänglighet det största sättet att visa vår vördnad på. Varför inte starta varje dag med att säga: Här är jag Herre, ske din vilja i mig.

Vi kommer att säga det under Angelusbönen, men vi kan upprepa det även nu, tillsammans: Här är jag Herre, ske din vilja i mig. Maria tillägger ”Låt det ske med mig som du har sagt, noterade påven och påpekade att Maria älskade inte Herren bara när det passade. Hon hade helt och hållet tillit till Gud. Det är livets hemlighet.

Djävulen insinuerar misstro mot Gud

Allt är möjligt för den som litar på Gud. Gud är Fadern, den ödmjukaste av fäder och Han önskar att hans barn litar på honom. Istället är vi ofta misstänksamma mot Gud, vi tror att han sätter oss på prov, berövar oss friheten, överge oss. Men detta är en stor lögn, som har sitt ursprung i djävulens frestelse att insinuera misstro på Gud. Maria vinner den första frestelsen, med sitt svar. Och idag ser vi på Vår Frus skönhet, född utan synd, som levde ett liv utan att synda, alltid foglig och öppen för Gud.

Livet med Gud inte problemfritt

Det betyder inte att livet var lätt för henne, nej. Att vara med Gud löser inte alla problem. Slutet på dagens evangelieläsning påminner om att ängeln lämnade henne. (vers 38). Att lämna är ett starkt ord. Ängeln lämnar Jungfrun ensam i en svår situation. Hon visste hur hon skulle bli Guds Moder – det hade ängeln sagt - men ängeln hade inte förklarat det för andra, bara för henne. Och problemen började genast: utomäktenskapligt gravid, Josefs plågor, vad skulle folk säga ... Men inför problemen sätter Maria sin tillit till Gud. Även om ängeln lämnade henne litar hon på att Gud inte gör det. Hon litar på Gud.

Med Herren ordnar sig allt, om så oväntat. Det här är den kloka attityden: att lita på Gud och överlåta varje dag till Honom: här är jag! "Här är jag" är ordet. "Här är jag" är bön. Vi ber vår Obefläckade Jungfru om nåden att att leva så här.

08 december 2018, 15:05