Påven under Angelus Påven under Angelus 

Påvens Angelus ”Helgonen vill att vi väljer saligprisningarnas väg"

På Alla Helgons dag tog, trots regnet, en stor skara troende emot påven Franciskus då han vid tolvslaget klev fram till sitt fönster i det Apostoliska Palatset för att be Angelus. I sin reflektion över dagens högtid sa påven att helgonen uppmanar oss att välja deras sida, att välja Gud som är Helig.

Charlotta Smeds - Vatikanstaten 

Påvens tankar gick till dagens läsning ur Uppenbarelseboken som presenterar ”en stor skara som ingen kunde räkna, av alla folk och stammar och länder och språk” (Upp 7,9). Det är de heliga, som lovsjunger och prisar Gud tillsammans i himlen, sa påven och uppmanade till att föreställa sig dem och deras sång. När vi sjunger "Helig, helig, helig, Herren Gud Sebaot i mässan, tänker vi inte bara på helgonen, utan vi lovsjunger vi den Helige, förenade mer än någonsin med dem, under mässan.

Och vi är förenade med alla helgon: inte bara de mest kända, de i kalendern, utan också med de nära oss, i vår familj, bland våra vänner, som nu är en del av den stora skaran. Det är därför en familjefest idag. De heliga är nära oss, de är verkligen våra sanna bröder och systrar. De förstår oss, de älskar oss, de vet vårt sanna bästa, de hjälper oss och de väntar på oss. De är glada och de vill att vi ska glädjas med dem i paradiset.

Helgonen har vunnit, inte världen

Påven gick vidare till dagens evangelium ur Matteus 5:e kapitel som återger saligprisningarna och han sa att eftersom helgonen vill ha oss med dem i himlen uppmanar de oss att vandra Saligprisningarnas väg: Saliga de som är fattiga i anden… Saliga de ödmjuka … Saliga de renhjärtade. Saligprisningarna lär oss motsatsen till det världen lär oss menade påven. Evangeliet välsignar de fattiga, medan världen välsignar de rika. Evangeliet välsignar de milda, medan världen välsignar de arroganta. Evangeliet välsignar de renhjärtade  medan världen välsignar de listiga.

Saligprisningarnas väg, helighetens väg, verkar leda till nederlag, sa påven. Ändå påminner den första läsningen oss om att det är helgonen som håller segerpalmen i handen. De har vunnit, inte världen. Och de uppmanar oss att välja deras sida, att välja Gud som är Helig.

Vill vi verkligen vara helgon? 

Låt oss fråga oss vilken sida vi är på: himlens eller världens? Lever vi för Herren eller lever vi för oss själva, för den eviga lyckan eller för någon uppfyllelse i stunden? Låt oss fråga oss: vill vi verkligen vara heliga? Eller nöjer vi oss med att vara lite lagom kristna, som tror på Gud och uppskattar andra utan att överdriva? Herren ber om allt och ger oss det verkliga livet, glädjen som vi är skapade till" (Gaudete och Exsultate, 1). Kort sagt, antingen helighet eller ingenting!

Det gör oss gott att låta oss provoceras av helgonen, som när de levde gav helhjärtat, och som nu hejar på oss, att vi ska vara passionerade över himlen och inte över världen.

Dessa våra bröder och systrar i himlen vill inte att vi ska lyssna på ett vackert evangelium, utan de vill att vi ska leva det, på saligprisningarnas väg. Det handlar inte om att göra extraordinära saker, utan att följa den här vägen dag efter dag.

Vi föddes för att aldrig dö

Så idag ser vi mot vår framtid och firar det vi föddes för: vi föddes för att aldrig dö, vi föddes för att glädjas i Herren. Gud uppmuntrar oss att ta saligprisningarnas väg. Han säger: ”Gläd er och jubla, er lön blir stor i himlen.” (Matt 5,12).

Må Guds Moder, de heligas Drottning, hjälpa oss att ständigt vandra helighetens väg. Må hon som är himmelens port, leda våra älskade avlidna in till den himmelska familjen.

01 november 2018, 12:44