Påven Franciskus vid morgonmässan i Sankta Marta-kapellet Påven Franciskus vid morgonmässan i Sankta Marta-kapellet 

Påven: Vi ber tillsammans som bröder och systrar för att befrias från alla pandemier

Vid den direktströmmade morgonmässan i Sankta Marta-kapellet 14 maj, vid firandet av aposteln Matteus, påminde påven Franciskus om dagens interreligiösa faste- och bönedag för ett slut på pandemin. I sin predikan talade han om att även svält och krig är pandemier och bad om Herrens nåd för oss.

Katarina Agorelius - Vatikanstaten

Vid mässan i Sankta Marta 14 maj påminde påven Franciskus om denna bönedag, som främjas av den högre kommittén för förverkligandet av Dokumentet om mänskligt broderskap, för böner till Herren för ett slut på Covid-19-pandemin.

“Den högre kommittén för mänskligt borderskap kallar idag till en böne- och fastedag för att be Gud om barmhärtighet och nåd i denna tragiska stund av pandemi. Vi är alla syskon. Helige Franciskus av Assisi sa: “Alla är bröder och systrar”. Och därför förenar vi oss idag, män och kvinnor av all religiös tro, i bön och bot för att be om nåden att helas från denna pandemi.”

I sin predikan kommenterade påven Jonas bok där profeten inbjuder Ninives folk att omvändas för att inte staden ska förstöras. Folket omvändes och staden räddades från det som kanske handlade om en ”moral-pandemi”, sa påven. ”Och idag – underströk han – ber vi alla, bröder och systrar av all religiös tradition i denna dag av bön, fasta och bot”.

Alla trosinriktningar ber enade i broderskapet som samlar oss nu i smärta och tragedi, sa påven och betonade att vi inte väntade oss denna pandemi. Han vände tanken åt alla dem som dör ensamma och vädjade till att tänka på andra och inte bara på om detta virus drabbar oss själva personligen eller ej.

Denna interreligiösa bönedag kanske ger upphov till reaktioner som att detta är en ”religiös relativism” och att man inte kan göra så, sa påven, men betonade att man visst kan det. ”Vi ber inte mot varandra utan enade som människor och bröder, men enligt den egna tron och traditionen. Bröder som ber och fastar och ber om syndernas förlåtelse. För att Herren kan stoppa denna pandemi.”

Det handlar om bröder och systrar som blickar mot en enda fader, betonade påven.

”I november förra året visste vi inte vad en pandemi var, den kom som en flod, i ett slag. Vi vaknar till lite nu. Men det finns många andra pandemier som dödar folket, men vi tittar åt ett annat håll inför tragedier som sker i världen. Jag vill bara nämna en officiell statistik; de första 4 månaderna detta år, och vi talar inte om coronaviruset – har 3, 7 miljoner dött av svält. Det finns en svältpandemi. Nästan 4 miljoner personer på 4 månader...”

Påven talade om att denna Covid-19-pandemi får oss att tänka på andra pandemier som krig, hunger och barn som inte får någon skolgång.

Påven avslutade med bönen: ”Må Gud välsigna oss alla oss och vara oss nådig”.
 

14 maj 2020, 08:17
Läs allt >