Påven gav en Eukaristisk välsignelse under morgonmässan i Sankta Martas kapell Påven gav en Eukaristisk välsignelse under morgonmässan i Sankta Martas kapell  

Påven i Sankta Marta "Vår Gud är nära och ber oss att stå varandra nära "

I sin predikan under sin direktsända mässa i Sankta Martas kapell på onsdagen, påminde påven Franciskus om att Gud alltid är oss nära och att Han i denna svåra tid ber oss att å vår sida stå varandra nära.

Katarina Agorelius - Vatikanstaten

I sin predikan påminde påven om att Gud står nära sitt folk och att Han ber oss att stå nära varandra. Han utgick från dagens läsningar 5 Mos 4:1, 5–9 och Matt 5:17–19 som han sa båda två handlar om Guds lag: ”Lagen som Gud ger sitt folk. Lagen som Herren har velat ge oss och som Jesus har velat föra till maximal perfektion” förklarade påven. Men Gud ger oss dessa lagar genom att stå sitt folk nära och inte genom diktatoriska förevisningar, betonade påven. Han påminde om Moses ord: ”Ty vilket annat stort folk finns, vars gudar är det så nära som Herren, vår Gud, är oss, så ofta vi åkallar honom?”.

Avstånd från Gud

Människans första svar, som vi läser i Bibelns första sidor, sa påven, är två inställningar av att ta avstånd från Gud - först Adam med sin kvinna som gömmer sig av rädsla för att de hade syndat och sedan brödramordet. Dessa två sätt förstör all närhet, betonade påven: ”Människan vägrar Guds närhet och vill vara herre över sina förhållanden för att närheten för alltid med sig svaghet” sa påven och talade om hur Gud förödmjukar sig själv i Kristi passion för att vara med oss, vandra med och hjälpa oss.

Vi talar inte om en storartad Gud utan om en Gud som står oss nära och som blev människa som undervisade och tillrättavisade sina lärjungar genom kärlek, betonade påven.

“Vår Gud är nära och ber oss att stå varandra nära och inte vända oss bort från varandra. Och i denna kristid som vi lever i på grund av pandemin ombeds vi att ännu mer visa denna närhet. Vi kanske inte kan, på grund av rädsla för smittan, fysiskt närma oss de andra men däremot närma oss varandra i bönen, genom hjälp och många andra sätt att stå varandra nära på.” Men varför måste vi då stå nära varandra? Påven gav svaret: ”För att vår Gud är nära och har velat följa oss i livet. Han är närhetens Gud. Av den anledningen är vi inte isolerade personer utan nära varandra, för att arvet som vi har fått av Herren är att visa närhet.”

Påven avslutade sin predikan med bönen: ”Vi ber Herren om nåden att stå varandra nära och inte som Kain strunta i varandras problem”.

18 mars 2020, 10:36
Läs allt >