Påven under den Eukaristiska välsignelsen Påven under den Eukaristiska välsignelsen  

Påven ber för de läkare och präster som avlidit i tjänsten

Under morgonmässan i Sankta Martas kapell tackade påven Franciskus läkarna, sjuksköterskorna och prästerna som har hjälpt de Covid-19 sjuka. De är heroiska förebilder, sa påven. I predikan talade han om leda som en allvarlig synd.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

I dagens mässa i Santa Marta bad påven för vårdpersonal och präster som hjälper coronaviruspatienter, med risken för sina liv.

Hittills har 24 läkare dött i Italien av Covid-19’s tusentals offer. Nästan 5000 sjukvårdsarbetare är smittade. Cirka 50 präster har avlidit av epidemin. Påven sa:

”Jag har hört att läkare och präster har avlidit de senaste dagarna, jag vet inte om några sjuksköterskor har gjort det, men de har smittats, de fick detta onda för att de tjänade de sjuka. Vi ber för dem, för deras familjer, och jag tackar Gud för deras hjältemodiga förebild, till oss i deras sätt att vårda sjuka.”

Smittad av pessimism

I sin predikan kommenterade påven dagens evangelium (Joh 5, 1-16) där Jesus botar en sjuk person vid Betesda, och han underströk risken med en viss synd: leda.

Påven talade om den sjuke mannens attityd: ”Var han sjuk? Ja han hade kanske någon slags förlamning, men det verkar som om han kunde gå lite.

Offerattityden - djävulens frö

Men han var sjuk i hjärtat, han var sjuk i själen, han var smittad av pessimism, tristess och leda. Han svarar Jesus erbjudande att bli botad genom att klaga på andra. Mannen var i synd, men inte en allvarlig synd. Offerattityden att lägga skulden på andra är djävulens frö. Det är oförmågan att fatta beslut, och välja att alltid klaga på andra.

Det här får mig att tänka på mång av oss, många kristna med denna slöa inställning. Leda är ett gift som omger själen och hindrar den att leva. Det är även ett knark för om du smakar det ofta, du det, och du hamnar i en ond cirkel, som tyvärr är vanlig i vår tid: leda, likgiltighet, jag säger inte malinkoni, men i närheten.

Jesus räddar oss från leda

Påven avslutade med att påminna om at Jesus botar oss när vi riserar att sjunka ner i denna leda, denna denna neutrala synd, som varken är vit eller svart - det är den synd djävulen använder sig av för att för att förinta vårt andliga liv och även vårt liv som människor.

”Må Herren hjälpa oss förstå hur ful och ond denna synd är.”

24 mars 2020, 14:19
Läs allt >