Påven Franciskus firar mässan i Sankta Marta 13 februari 2020 Påven Franciskus firar mässan i Sankta Marta 13 februari 2020  (Vatican Media)

Påven: Världslighet leder oss bort från Gud

I sin predikan vid morgonmässan i Sankta Marta torsdagen 13 februari varnade påven Franciskus troende för att bli bedövade i hjärtat och långsamt tappa tron på Gud.

Katarina Agorelius – Vatikanstaten

Att låta sig långsamt glida in i synden, relativisera allt och gå i förhandlingar med avgudar som pengar, fåfänga och stolthet – om detta handlade påven Franciskus predikan vid morgonmässan torsdagen 13 februari. Han reflekterade över dagens första läsning ur Första Kungaboken 11:4–13 om kung Salomo.

Salomos hjärta försvagades av för mycket kärlek till kvinnor av annan tro och "hedendomen kom in i hans liv". Så, sa påven Franciskus, föll han som en gång var en klok pojke så djupt att han avvisades av Herren.

“om Guds nåd saknas förlorar man allt, varnade påven.”

“Det var inte en apostasi från en dag till en annan, utan en långsam apostasi” förklarade påven. Även Salomos far kung David hade allvarligt syndat men ångrade sig genast och bad om förlåtelse. David var helig, men det var inte Salomo, förklarade påven. Herren hade gett honom många gåvor men han slösade bort allt för att han hade låtit sitt hjärta bli svagt. Det handlar inte om en enstaka synd, sa påven, utan om att han gled in i ett syndfulla liv.

Salomos kvinnor tillhörde andra folk och tillbad andra gudar och förledde hans hjärta och Herren blev vred, sa påven. Han och drog parallellen i våra liv när vi ibland glömmer bort Herren och börjar förhandla med avgudar som pengar, fåfänga och stolthet och långsamt låter oss bedövas, relativisera allt och förlora tron på Gud. Detta sker långsamt och om Guds nåd saknas förlorar man allt, varnade påven.

Se upp för det världsliga - man kan inte både tillbe Gud och den Onde

Påven kommenterade sedan även psaltarpsalmen 106 och betonade att det är en stor synd då man glider in i världslighet och tar till sig nya ideal och avgudar och förlorar det genuina i evangeliet, Guds ord och Guds kärlek. Påven betonade att den som både är med Gud och den Onde har förlorat tron.

Påven vädjade avslutningsvis alla troende att be om Herrens nåd att inse när vårt hjärta blir svagt och när vi glider bort från Honom. ”Det är Hans nåd och kärlek som stoppar oss, om vi ber till Honom”.

 

13 februari 2020, 13:50
Läs allt >