Påven vid morgonmässan i Sankta Marta-kapellet 21 maj 2019 Påven vid morgonmässan i Sankta Marta-kapellet 21 maj 2019  (ANSA)

Påven i Sankta Marta: Ingen kan bli fråntagen Guds frid

Vid morgonmässan tisdagen 21 maj i gästhemmet Sankta Martas kapell reflekterade påven Franciskus över Jesu löfte om frid innan han lämnade sina lärjungar (Joh 14:27–31). Påven talade om att denna frid inte kommer från världen utan från den Helige Anden och är djup och blir kvar vid livets prövningar och ger mod att gå framåt.

Katarina Agorelius - Vatikanstaten

Vid morgonmässan 21 maj i Sankta Marta-kapellet utgick påven Franciskus i sin predikan från Jesus avskedsord till sina lärjungar innan han lämnade dem efter den sista måltiden: “Frid lämnar jag kvar åt er, min frid ger jag er” (Joh 14:27–3).

“[ En frid som är en gåva - som havet som i djupet är lugnt och på ytan har vågor ]”

Han sa att ett liv av förföljelse och prövningar kan verka vara ett liv utan frid men påminde om den sista saligprisningen: ”Saliga är ni när man skymfar er och förföljer och på allt sätt förtalar er för min skull”. Påven talade om att ingen kan bli fråntagen Guds frid: ”En frid som är en gåva - som havet som i djupet är lugnt och på ytan har vågor. Att leva i frid med Jesus är att ha denna inre upplevelse som blir kvar i alla prövningar”.

Guds frid

Bara på detta sätt kan vi förstå hur många helgon har upplevt sin sista stund, då de inte har förlorat friden. Detta är Guds frid, gåvan som vi inte kan få av människan - det är något annat än att till exempel gå till läkaren eller ta lugnande medel, sa påven, och kommer från den Helige Anden inom oss och som ger oss styrka.

Påven sa att Guds frid lär oss att gå framåt i livet och att stå ut med att bära livet, svårigheter, arbetet, ja allt på våra axlar. ”Detta förstår man bara när den Helige Anden finns i det inre och som ger oss Jesu frid”. Om vi låter oss bli upprörda och förlorar friden är det något som inte fungerar, sa påven.

”Den som lever i denna frid förlorar aldrig humorn utan kan skratta åt sig själv och andra … Denna humor som står mycket nära Guds nåd - Jesu frid i vardagslivet, Jesu frid i prövningarna och med lite humor som får oss att andas bra. Må Herre ge oss denna frid som kommer från den Helige Anden … som hjälper oss att stå ut och bära livets många svårigheter.”

 

22 maj 2019, 13:09
Läs allt >