Sök

Påven firar mässan i Sankta Martas kapell Påven firar mässan i Sankta Martas kapell   (ANSA)

Påven: Låt den Helige Ande vara huvudpersonen i livet

Den Helige Ande leder oss bortom våra begränsningar och vår död. Vi måste ämna utrymme till honom i våra liv. Detta var påven Franciskus uppmaning under sin morgonmässa i Sankta Martas kapell på tisdagen, då han påminde om att det inte finns något kristet liv utan den Helige Anden.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

Vi kan återfödas "från det lilla vi är", från "vår syndiga existens" men endast med "hjälp av samma kraft med vilken Herren uppstod: med Guds kraft" och därför "sände Herren oss sin Helige Ande". Vi kan inte göra det ensam. Påven Franciskus påminde om den Helige Andens roll i våra liv under sin morgonmässa som fokuserade på Jesu svar till Nikodemus idagens evangelium (Joh 3,3-15). Nikodemus frågade hur detta kunde vara möjligt. En fråga som även vi ställer oss.  

Vi kan inget utan den Helige Ande

Jesus talar om att "födas uppifrån" och påven drar parallellen mellan påsken och budskapet om att födas på nytt. Herrens uppståndelse ger oss den Helige Andens gåva, påminner han om, och i Jesu första möte med apostlarna, på uppståndelsens söndag, sa han till dem: "Tag emot den Helige Ande". "Detta är kraften! Vi kan inte göra någonting utan den Helige Anden", förklarade påven, och påminde om att det kristna livet inte bara handlar om att bete sig väl, att göra det ena och inte göra det andra: ”Vi kan skriva vårt liv med "engelsk kalligrafi", men det kristna livet är att återföds ur den Helige Anden och därför måste vi göra plats för honom":

Det är den Helige Anden som leder oss bortom gränser, bortom vår död, för vårt liv och vår själ innehåller många nekroser. Uppståndelsens budskap är Jesu svar till Nikodemus: vi måste födas på nytt. Men hur gör man för att lämna plats till den Helige Ande?

Huvudpersonen i det kristna livet

Om man kallar sig kristen, men inte lämnar någon plats för den Helige Anden lever man ett hedniskt liv, förklädd som en kristen. Den Helige Anden är huvudpersonen i det kristna livet. Den Helige Anden är med oss, följer oss, förvandlar oss, vinner med oss. Ingen har någonsin nått till himlen, förutom Han som kom ner från himlen Jesus. Han kom ner från himmelen. Och han sa i uppståndelsens ögonblick: "Ta emot den Helige Ande", han är livets följeslagare, det kristna livet.

Inget kristet liv utan den Helige Ande

Därför kan man inte leva ett kristet liv utan den Helige Ande som är en gåva från Fadern, en gåva från Jesus.

Låt oss be Herren att göra oss medvetna om att vi inte kan vara kristna utan Helige Ande, utan att agera med den Helige Ande, utan att låta den Helige Ande vara huvudpersonen i vårt liv.

Vi måste därför fråga oss vilken plats han har i våra liv. Vi måste be Herren om nåden att förstå detta budskap: "Vår resas följeslagare är den Helige Ande".

30 april 2019, 15:25
Läs allt >