Sök

Påven firar mässan i Sankta Martas kapell Påven firar mässan i Sankta Martas kapell   (@Vatican Media)

Påven i sankta Marta ”Se upp för hycklare, de saknar Guds ande”

Frälsningen är en gåva från Gud. Han ger oss frihetens anda. I sin predikan under tisdagsmorgonens mässa i Sankta Martas kapell varnade påven Franciskus oss för hycklare, vars hjärtan inte är öppna för nåden.

Charlotta Smeds - Vatikanstaten 

Påven Franciskus fokuserade på dagens evangelium, som berättar om hur Jesus inte tvättade sig före maten som regeln var, när han var inbjuden att äta vid en farisés hem. Evangeliet belyser Jesu bestämda ord som svar på fariséernas ”förvåning”.

Skriftlärda skandaliserades av Jesus

Påven betonade skillnaden mellan folkets kärlek till Jesus, som älskade honom, eftersom han rörde vid deras hjärtan, och lite på grund av egenintresse; och hatet som de skriftlärda upplevde, sadducéerna, fariséerna, som följde honom för att hitta fel i honom. De var de "rena":

De var ett sant exempel på formalitet, men saknade liv. De var stärkta, så att säga, styva i sin inställning. De skandaliserades av de saker som Jesus gjorde: när han förlät synder, när han helade på sabbaten: "Åh! Vilken skandal! Det här kommer inte från Gud, för han borde inte ha gjort så här. Folket spelade ingen roll för dem: lagen var viktigare, buden.

Vitkalkade gravar

Jesus accepterar dock fariséns inbjudan - för att han är fri - och han går hem till honom. Farisén skandaliserades av Jesu beteende. Men Jesus sa till honom: "Ni fariséer tvättar er på utsidan, men inuti är ni fyllda av ondska."

De är inte snälla ord, sa påven. Jesus talade tydligt, han var inte en hycklare. Han talade klarspråk. Och han sa till dem: "Varför ser ni till det yttre? Se på vad som finns inom. "

En annan gång sade han till dem: ”Ni är vitkalkade gravar.” Ingen direkt komplimang, sa påven. Vackra på utsidan men ruttna på insidan, fulla av girighet och ondska. Jesus skiljer mellan den yttre och den inre verkligheten. Dessa var mästare på att framträda: alltid perfekta - men hur såg det ut inombords?

Hycklare är bara intresserade av utseendet

Påven Franciskus påminde om hur Jesus i med annan liknelse fördömer de som fastar och ger allmosor. De är bara intresserade av att framträda. Jesus beskriver dessa människor med ett ord: hycklare. De är människor med giriga själar som kan döda, att betala för att döda, eller häda, och det händer varje dag.

Bakom stelheten finns allvarliga problem

Med ett ord var fariséerna och de skriftlärda stela, inte fogliga för förändring. Men bakom styvhet finns det alltid problem, allvarliga problem, sa påven. När vår avsikt är att framträda som goda kristna maskerar vi vår själ, och gömmer oss under ytan, där det finns problem för att Jesus är inte där. Där bevarar vi världens ande.

Öppnar jag mitt hjärta?

Jesus kallar dem okloka och uppmanar dem att öppna sina själar för att älska för att låta nåden komma in. Eftersom nåd är en fritt given gåva från Gud. Ingen frälser sig själv, ingen. Ingen kan rädda sig själv, även om de praktiserar dessa människors övningar.

Slutligen varnade påven oss för de som reflekterar den här typen av stelhet: Var försiktig runt kristna – oberoende om de är lekmän, präster eller biskopar - som presenterar sig som perfekta, stela. Var försiktiga. Det finns ingen Guds Ande där. De saknar frihetens ande.

Låt oss även rannsaka oss själva. Är jag bara mån om mitt yttre framträdande och vägrar låta mitt hjärta omvändas? Är mitt hjärta öppet, öppet för den fria bönen, för friheten i den självuppoffrande välgörenheten, för friheten att utöva barmhärtighetsgärningarna?

17 oktober 2018, 10:31
Läs allt >