Sök

Påven firar mässan i Sankta Martas kapell Påven firar mässan i Sankta Martas kapell   (Vatican Media)

Påven i Sankta Marta: Hitta balansen mellan bön och handling

Under morgonens mässa i Santka Martas kapell uppmanade Påven Franciskus oss till att reflektera både över hur vi arbetar och över den tid vi ägnar oss åt tillbedjan, och att inte låta upptagenhet komma i vägen för Herren.

Bénédicte Cedergren - Vatikanstaten

Påven menade i dagens predikan att vi är kallade till att älska Herren och ta inspiration från honom till allt vårt arbete, precis som aposteln Paulus i första Galatersbrevet och Maria i Lukasevangeliet gjorde, och menar att vi bör sträva efter att finna en balans mellan “tillbedjan och handling“, mellan bön och arbete.

Upptagna kristna lever utan Herrens frid

“De är två systrar som, med deras skilda handlingar“, förklarade påven under sin predikan, “lär oss hur det kristna livet bör levas“. Maria satt och lyssnade på Herren, medan Marta var konstant “distraherad“ och alltid upptagen med att göra annat, med att passa upp och betjäna. Påven påpekade att Marta är en “modig“ kvinna, förmögen att förmana Herren för att han inte var närvarande vid deras bror Lasarus död,  men oförmögen att “slösa bort tid för att se och lyssna på Herren“:

Det finns många kristna som går på mässan på söndagar, men de är alltid upptagna. De har ingen tid för sina barn, inte ens för att leka med sina egna barn. "Jag har mycket att göra, jag är upptagen ..." svarar de och så småningom blir själva upptagenheten dessa människors religion. Sluta med det, begrunda Herren, läs evangeliet, lyssna på Herrens ord, öppna era hjärtan! Dessa människor saknar, precis som Marta, kontemplation. Marta var en stark kvinna, alltid påväg, alltid sysselsatt, men hon saknade frid.“, sade påven.

Ora et Labora

Maria, till motsatts från Marta, var sysslolös under Jesu besök i deras hem. Men det betyder inte att hon var lat, menar påven. Hon såg på Herren, “betraktade“ honom eftersom han berörde hennes hjärta och inspirerade henne. Precis som den Helige Benediktus regel “Ora et Labora“ lyder, uppmanas vi inte till att bara sitta dagen lång och titta på himlen, utan till att både be och arbeta. Påven påminner om Paulus som nämns i dagens läsning och menar att när han utvaldes av Gud, gick han inte omedelbart ut för att predika evangeliet med de andra apostlarna utan gick och bad för att kontemplera Jesu kristi mysterium som uppenbarat sig för honom.

I allt han gjorde förblev Paulus blick på Herren. Herren talade till Paulus hjärta, för att Paulus älskade Herren. Och detta är nyckelordet för att inte begå något misstag: Att älska.För att ta reda på om vi är för upptagna eller distraherade kan vi fråga oss själva: "Älskar jag Herren?

Hur arbetar jag?

Det är som när en man kommer hem från jobbet och finner sin fru välkomna honom, förklarade påven, “den som verkligen älskar sin make eller maka kommer inte att lämna honom eller henne att fortsätta med hushållsarbetet, utan att ta sig tiden att stanna hos honom eller henne“. Detsamma gäller när det kommer till Herren:

Tillbedjan och handling: Det är så vi bör leva. Var och en av oss bör varje dag tänka: Hur mycket tid om dagen ängnar jag åt att reflektera över Jesu mysterium? Hur arbetar jag?Arbetar jag distansierat, arbetar jag i överensstämmelse med min tro, arbetar jag enligt evangeliets lära att tjäna?

09 oktober 2018, 13:39
Läs allt >